Via afbrekende hengsels naar wereldverovering

article
published at 14-06-16, by Grensverleggers Redactie

Een succesvol fairtrade product… Dat is wel ongeveer wat de tassen van eco-leer van MYOMY do goods het beste omschrijft. Het heeft eigenaar Marja Baas heel wat moeite gekost om te komen waar ze nu is. Bijzonder is vooral de intensieve relatie die ze met haar leverancier in India opbouwde.

Makkelijk is anders. De weg van de samenwerking tussen het Nederlandse modemerk MYOMY do goods en haar leverancier in het Indiase Calcutta is er een van veel plezier, maar zeker ook hindernissen. “De ene keer kregen we een zomercollectie voor de winter geleverd, en dan weer andersom”, vertelt Marja Baas. “Ook ontvingen we tassen waarvan de hengsels al snel afbraken. En lang niet altijd leverden ze ons producten op tijd aan.”

Toch is Baas haar leverancier trouw gebleven. Waarom? “Simpelweg omdat we bij andere leveranciers op hetzelfde zouden stuiten. Daarbij vonden we het te makkelijk om weg te lopen. Daarom kozen we ervoor om keihard te werken en goed te investeren in de relatie met onze leverancier. En vast te houden aan onze fairtrade-principes.”

Mix tussen jong en oud

MYOMY bleef dus bij één leverancier. Dat betekende werk aan de winkel. Baas: "We hebben heel veel opleidingen gegeven, over wat nu echt belangrijk is voor de westerse markt. Over onze denkwijze, onze marketing en branding. Het heeft jaren gekost, maar inmiddels begrijpen we elkaar.

Dat heeft er ook mee te maken dat geleidelijk het personeelsbestand in India is uitgebreid. Met jonge mensen wel te verstaan. Die hebben daar niet zo veel aanzien, maar barsten vaak van de goede ideeën. Nu hebben we een prachtige mix tussen jonge en oudere medewerkers, een mooie brug tussen twee culturen ook. We hebben ook een kwaliteitssysteem ingevoerd, met strenge controles tijdens het productieproces."

Succes bij mainstream

Dit alles heeft ertoe geleid dat MYOMY nu voorloper is op het gebied van fairtrade producten, met tassen van ecologisch leer die in meer dan 230 Nederlandse winkels liggen. Klaar voor verdere wereldverovering, dankzij volharding, investering en trouw.

Hoe komt het eigenlijk dat ze ook succesvol is in mainstream modewinkels? Baas: "Ik denk dat het een combinatie is. Van heel hard werken, leverancierstrouw, geen concessies doen aan kwaliteit, helder positioneren bij high end modewinkels en daarnaast de prijs zo redelijk mogelijk houden om veel mensen de kans te geven de tassen te kopen."

Keten

In het streven naar een volledig fairtrade product bemoeit MYOMY zich met de hele keten. Baas: "We hebben een looierij die – en ook dat duurde even – met de duurzame WetWhite-methode looit. Deze looierij is LWG-gecertificeerd. Het is mooi om te zien hoe ook zij een bewustwordingsproces hebben doorgemaakt. Je vindt er nu overal posters met "Think green", "Be careful with water" en dat soort teksten."

Gebreken

Toch is er in MYOMY’s succesverhaal nog één ding dat knaagt. Baas: "Ik vind het moeilijk om 100 procent zekerheid te krijgen over de herkomst van de huiden. De werkplaats is fairtrade gecertificeerd en de looierij zoals gezegd door de LWG. Maar voor de huidenleverancier bestaat nog geen systeem.

Toen ik met MYOMY begon, was ik getroffen door de vreselijke misstanden in de leerindustrie. Denk aan dierenwelzijn en het transport van dieren en huiden over de hele wereld. Iedereen verzekert mij nu dat de dieren die voor onze producten worden gebruikt van lokale herkomst zijn. Sterker nog, ik ben ooit op onderzoek uitgegaan en heb het met eigen ogen kunnen zien. Maar dan nog, wie zegt dat het ook zo gaat als ik niet aanwezig ben?

En ja, ik wil de mensen ter plekke op hun woord geloven, want ze zijn eerlijk, ook over hun tekortkomingen. Toch ontbreekt er nog een gereguleerd systeem dat transparantie garandeert. Misschien dat er een vouchersysteem met de overheid of de looierij kan worden opgezet, om meer transparantie te krijgen."