Vaarwel smerige, giftige drab

article
published at 09-05-16, by Grensverleggers Redactie

Het VN Klimaatakkoord gesloten in Parijs bevat geen letter over de scheepvaartsector. Dirk Kronemeijer, CEO van GoodFuels, vindt dat stiekem niet heel erg. De druk op de maritieme wereld om iets aan de CO2-uitstoot te doen, is volgens hem toch al enorm. Met zijn biofuels biedt Kronemeijer een alternatief voor de fossiele brandstoffen.

"Bij scheepvaartondernemers en hun klanten merk ik dat ze CO2-reductie belangrijk vinden", vertelt Kronemeijer. "Een van onze partners is bijvoorbeeld Heineken. Heineken wil dat dat het bier duurzaam wordt vervoerd. Het is aan de sector om dat te realiseren.”

Ondergeschoven kindje

Belangrijk, dat zeker, maar de maritieme sector loopt nog wel achter op CO2-gebied volgens Kronemeijer. "Ik kom zelf uit de luchtvaartbranche, daar gaat het al jaren over CO2.

Het was raar om in een industrie terecht te komen waar CO2 nog een ondergeschoven kindje was. Gelukkig heeft de sector stappen gemaakt. Ik vermoed ook dat dit het laatste Klimaatakkoord is waarin niet over scheepvaart wordt gesproken."

Duurzame vervangers

Vooral in landen als Nederland, Noorwegen, de Verenigde Staten en Australië merkt Kronemeijer de interesse rondom CO2 toenemen. Duurzaamheidsparadijzen waar veel van zijn klanten zitten. Met zijn bedrijf GoodFuels biedt Kronemeijer alternatieven voor de standaard fossiele brandstoffen: biofuels.

“Op dit moment verstookt 90 procent van alle schepen stookolie. Van die dikke, smerige en giftige drab. De overige 10 procent gebruikt de wat schonere dieselolie. GoodFuels biedt twee producten aan als duurzame vervanger van fossiele diesel. Bovendien hopen we over twee jaar met een product te komen dat stookolie duurzaam vervangt. Eind 2016 gaan we dit testen bij Boskalis.”

Afvalstromen

Kronemeijer merkt dat de markt voor zijn producten sterk groeit. Zijn ambitie is dan ook om in 2030 5 procent van alle maritieme brandstoffen uit biofuels te laten bestaan.

“Onze biofuels zijn voor 100 procent gemaakt van afvalstromen. Denk aan afvaloliën en afvalstromen van de papierindustrie. In de toekomst zullen ze geproduceerd kunnen worden uit huisvuil, en reststromen van land- en bosbouw. Naar de duurzaamheid wordt superstreng gekeken, onder meer door NGO’s in ons netwerk. Zij hebben zelfs vetorecht op onze producten.”

Eerlijk is eerlijk

Met de duurzaamheid zit het wel goed. En de kwaliteit en prijs? Kunnen die wel wedijveren met de fossiele brandstoffen?

Als het om kwaliteit gaat zegt Kronemeijer volmondig "ja". “Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de biofuels beter is dan die van de fossiele brandstoffen. De verhalen over algen en bacteriën in biofuels behoren echt tot het verleden. Biofuels zijn tegenwoordig schoon, zuiver en hebben een hoger cetaangetal dan hun fossiele tegenhangers.”

“Eerlijk is eerlijk, biofuels zijn wel iets duurder dan fossiele brandstoffen", vertelt Kronemeijer. “Dankzij overheidsincentives in de landen waar we opereren kunnen we dat verschil klein houden. Die overheidssteun is blijvend nodig vermoed ik. Nu zie je dat veel overheidsgeld naar een fossiele brandstof als LNG gaat, dat zie ik liever anders…"

Businesscase

"Gelukkig zijn steeds meer klanten bereid om meer te betalen voor biofuels. Maar dat doen ze niet zomaar, er moet dan wel een businesscase in zitten. Dat is elke keer weer maatwerk. Een voorbeeld van zo’n businesscase is dat baggeraars meer kans hebben om een aanbesteding te winnen als ze gebruikmaken van biofuels. Dat levert ze namelijk meer punten op. Zo zijn we continu met onze klanten op zoek naar een mogelijke businesscase.”