Unieke handgeweven denim trekt aandacht van de duurste merken

article
published at 19-04-16, by Grensverleggers Redactie

Tijdens Denim Days in Amsterdam presenteerde Andriana Landegent van Seven Senses een nieuwe collectie handgeweven denimdoeken. Met deze unieke jeansstof wil ze vakmensen in India aan werk helpen en denimfans bijbrengen hoeveel liefde en moeite er in kledingproductie zit.

Zelf zit Andriana al vanaf haar tiende achter de naaimachine. Ze heeft het productievak geleerd en de laatste kledingfabrieken uit Nederland zien vertrekken, eind jaren ’80. Daarmee verdween ook de ‘feeling’ van ontwerpers, merken, retailers en consumenten met hoe onze kleding wordt gemaakt.

Het gevolg: een groot gebrek aan waardering voor vakmanschap in de mode. “We sturen een schets naar China en krijgen een kant-en-klaar product retour. Ontwerpers komen niet meer op de productievloer. Consumenten denken dat kaboutertjes hun kleding maken”, zegt Andriana.

In India zag Andriana hoe het anders kan. In Bihar, zo’n beetje de armste regio van India, spinnen, verven en weven vakmensen nog handmatig en volledig biologisch, zoals het al generaties lang gebeurt. Samen met zakenpartner Amit besloot Andriana de doeken naar Nederland te halen.

Zoals het vroeger ging

Alles aan het denimdoek van Seven Senses ademt ‘ambacht’. “De garens worden door een paar honderd handspinners thuis, met de hand, gesponnen. Ze worden vervolgens gekleurd met natuurlijke verfstoffen – indigo, maar ook andere kleuren. Handwevers weven van dit garen maximaal drie meter denimdoek per dag.”

Uniek

Dit bewerkelijke proces levert een jeansstof op die eruit ziet als geen ander. Soms zie je kleine oneffenheden in de weefstof. Maar dat is juist de charme ervan. Aan wassingen of destroyed jeans doet Landegent niet. “Dat zou echt doodzonde zijn van alle moeite en liefde die erin is gestoken.”

De stof is dan ook vooral interessant voor echte raw denimfans. “Zij zoeken vaak iets dat NIET past in het gevestigde beeld van hoe een jeans eruit moet zien. En ze zijn bereid daarvoor te betalen.” Dat is wel nodig ook, want het handwerk maakt Seven Senses duurder dan machinegemaakte doeken die synthetisch zijn geverfd.

De merken die al interesse hebben getoond in Seven Senses zijn niet de minste. Denk aan Zegna, Burberry en merken uit de Kering Group. Ook enkele exclusieve Nederlandse jeansmerken zijn gecharmeerd van Seven Senses.

Orders

Andriana doet het wel rustig aan met orders aannemen. Een eerdere sampling orders zorgde voor hoge druk op de spinners en wevers en kon daardoor niet op tijd geleverd worden. Nu werken de Indiase vakmensen in hun eigen tempo aan een voorraad van 100 meter denimdoek voor samples. Die ligt inmiddels klaar in Amsterdam om uitgeleverd te worden.

“We zoeken naar langdurige zakelijke relaties met klanten en een regelmatige stroom orders. De wevers in India hebben er niks aan als ze alles uit hun handen moeten laten vallen om een eenmalige order van 10-duizend meter te maken en daarna niks krijgen. Het kost veel tijd om ze op te leiden.”

Andriana zoekt haar klanten dan ook gericht uit. Vandaar de presentatie tijdens Denim Days. “Hier komen merken die begrijpen wat het doek waard is. Zij kijken vooral naar het product en het verhaal, minder naar ons imago. Seven Senses is een ontwikkeling voor de lange termijn, geen modegril.”