'The Fancy' en 'Nat Weer' winnen circulaire design challenge

article
published at 23-10-15, by Grensverleggers Redactie

De Dutch Design Week stond donderdag in het teken van de Circulaire Design Challenge. MVO Nederland en Fashion Council NL daagden in opdracht van het Ministerie van Defensie aanstormende designtalenten en business developers uit om een concept te ontwikkelen dat een tweede leven geeft aan oude legeruniformen. Daar is nu nog geen hoogwaardige bestemming voor

De winnaars

De uiteindelijke winnaars zijn The Fancy (team 1) en Nat Weer (team 5). Team The Fancy, bestaande uit onder andere Naomi Timan, Nienke van Dijk en Thieu Custers, kwam met een idee voor een outdoor-lijn van tenten, hangmatten, klapstoelen en parasols.

Team Nat Weer, bestaande uit onder andere Lisa Konno, Karin Vlug en Chris Wienk, opperde het idee om de oude legerjassen in oorspronkelijk vorm te hergebruiken: "Keer ze binnenste buiten en je hebt een prachtige regenjas. De voering is wit en kan als blank canvas dienen voor logo’s en teksten. Met lasertechniek kun je bovendien designs, logo's of vervaging aanbrengen op de originele legerprint."

Over de circulaire design challenge

De Challenge was duidelijk: welke kansen met bijbehorend verdienmodel ziet een designer of business developer voor de tonnen oude uniformen en accessoires die het leger heeft liggen? Deze Challenge startte donderdagochtend tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. De deelnemers, meer dan dertig jonge designtalenten en business developers, werkten samen in mixed Mission Teams van jonge ontwerpers, young professionals en creatieve uitblinkers onder begeleiding van denimgoeroe James Veenhoff.

De jury, bestaande uit Luitenant-Kolonel Rob van Arnhem (Ministerie van Defensie), James Veenhoff (House of Denim), Bas Kosters (Fashion designer), Liesbeth in 't Hout (Fashion Council NL) en Michiel van Yperen (MVO Nederland), stond voor een lastige keuze.

"Nat Weer heeft het meest complete idee aangeleverd en goed nagedacht over alle nodige stappen en de haalbaarheid en dit alles met doordachte bravoure", vertelt Bas Kosters, jurylid en fashion designer. Kosters stond afgelopen dagen op de Dutch Design Week met zijn gerecyclede jassen. "The Fancy kwam met een heel aannemelijk en vooral praktisch idee. Beide ideeën kunnen samen een goede oplossing bieden voor het overschot van legeruniformen."

The Fancy en Nat Weer ontvangen € 5000,- voor het inzetten van experts om hun ideeën verder uit te werken. Wanneer het eindidee daadwerkelijk innovatief genoeg en realistisch blijkt, wordt het project in samenwerking met MVO Nederland tot uitvoering gebracht.