Textielafval wordt tas in Macedonië

article
published at 09-12-15, by Grensverleggers Redactie

Als iets een succes is, waarom dan niet uitbreiden? Dit zal Mireille Geijsen, oprichter van i-did, ongetwijfeld ook gedacht hebben. Het bedrijf maakt van ‘afval’ iets nieuws en werkt alleen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een model dat i-did nu internationaal gaat inzetten. Macedonië heeft de primeur.

Van tassen tot knuffels tot jurken, i-did maakt het allemaal. Afgedankte kleding en textieloverschotten komen terecht in het atelier in Nederland waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt er nieuwe producten van maken. Deze worden verkocht aan modelabels en organisaties. Bijvoorbeeld aan Wehkamp’s eigen label whkmp’s OWN en Mud Jeans.

Het maken van deze producten is onderdeel van een traject voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze opleiding mixt coaching, theorie en praktijk. Na het traject kunnen deelnemers op zoek naar een baan met werkervaring, een competentie-certificaat en portfolio op zak.

What moves you?

In Nederland een succes. Nu wil Mireille Geijsen het model achter i-did in Macedonië opzetten. Ten eerste om te kijken of het daar ook een succes kan worden. Ten tweede omdat i-did binnenkort grote orders Circular Bags verwacht. Deze tassen zijn speciaal ontwikkeld voor de campagne What Moves You? van i-did. Een campagne om de textielafvalberg kleiner te maken, door er tassen van te maken. En om mensen te laten inzien dat wegbrengen van kapotte kleding en textiel naar textielcontainers heel gewoon is en moet zijn. Er kan nieuw spul van gemaakt worden. i-did is het levende bewijs.

Macedonië als achtervang

Geijsen verwacht zulke grote orders tassen door de campagne, dat het Nederlandse atelier alleen niet alle bestellingen kan opvangen. Macedonië wordt de achtervang. Spannend, want Nederland en Macedonië zijn nou niet bepaald hetzelfde. "Je gaat een heel nieuw traject in als in je in het buitenland aan de slag gaat", legt Geijsen uit. "Wat je hier leert kun je natuurlijk meenemen, maar ieder land heeft zijn eigen structuren en culturen." Niet voor niets is Geijsen zo blij met een Nederlandse partner, Ethics Group, die al in Macedonië actief is. Beide actief in het netwerk textiel van MVO Nederland. "Connecties zijn cruciaal! Ethics Group kent de hiërarchische structuur, culturen en regelde voor ons afspraken met gemeente en douane.  Alleen waren we vast tegen veel problemen aangelopen. Nu loodst onze partner ons door het traject in Macedonië heen."

Ouderen als doelgroep

Zo kan i-did zich volledig focussen op het uitrollen van het model in Macedonië. Persoonlijke ontwikkeling bijvoorbeeld, dat gaat net als in Nederland een belangrijke rol spelen. Geijsen: "De doelgroep in Macedonië zijn ouderen. Zij zijn laag opgeleid en missen diploma’s waardoor ze niet aan de bak komen. Het atelier in Macedonië biedt hun de kans diploma’s te halen, ervaring op te doen en zo in de textielindustrie door te stromen."

Viltfabriek

Toch is de weg niet helemaal zonder hobbels, vertelt Geijsen. "Er is geen viltfabriek in Macedonië. Vilt wordt gemaakt van gerecycled textiel en is de grondstof voor onze tassen. Vilt moeten we daarom importeren vanuit Nederland en dit is uiteraard niet duurzaam. We willen in de toekomst wel gaan kijken naar de mogelijkheden om samen met partijen een viltfabriek in Macedonië op te zetten. We zien bij iedereen in Macedonië een glinstering in de ogen als we het hebben over een verdienmodel achter recycling. Textiel afval hebben ze zat."

Ambities genoeg dus. Voor nu focust i-did zich op hun campagne en de pilot uitrollen in Macedonië. Zoals Geijsen zelf zegt: "First things first!"