Spotgoedkope kleding kan niet zonder chemicaliën

article
published at 26-03-15, by Grensverleggers Redactie

Meer aanbod van biologisch katoen, minder gebruik van chemicaliën in de sector. Kort samengevat is dat de grote ambitie van Bo Weevil. Eigenaar Iris Komen over haar drive: “Ik word er niet goed van als ik zie hoeveel spotgoedkope kleding er wordt gekocht door consumenten.”

“Geitenwollen sokken en muesli, daar wordt de wereld van biologisch katoen nog té veel mee geassocieerd. Het gaat de goede kant op, maar toch moeten we snel van dat imago af.” Aldus Iris Komen, eigenaar van Bo Weevil, producent en aanbieder van biologisch katoen. Op de vraag of de strijd tegen het negatieve imago niet vechten tegen de bierkaai is, antwoordt Komen resoluut: “Nee, want het tij voor biologisch katoen is echt gunstig. Zo zie je het soms al in grotere winkels liggen.” In oktober 2014 nam Komen BoWeevil over van Jan Schrijver. “Hij begon 25 jaar geleden al met biologische landbouw in Turkije, omdat hij merkte dat wereldwijd veel chemicaliën werden gebruikt in de katoenteelt. Daar wilde hij vanaf.

GOTS

Turkije is nog altijd het land waar Komen zaken mee doet. “Hoewel ik ook bezig ben met een bedrijf in Indonesië, is het vooral Turkije waar ons biologisch katoen vandaan komt. Ik ben trots op de hoogwaardige kwaliteit daarvan. Alles is volledig GOTS-gecertificeerd. Dat wil zeggen dat de productie goed voor het milieu is. Ook garandeert GOTS de dat de omstandigheden waaronder geproduceerd wordt goed zijn. Maar belangrijker nog: voor de mensen met wie ik zaken doe is biologisch verwerken van katoen een vanzelfsprekendheid, los van die certificaten.”

Aanbod vergroten

Het overkoepelende doel voor Komen is het gebruik van chemicaliën in de katoenketen terugdringen. “Ik heb het idee dat het aandeel chemicaliën niet of nauwelijks kleiner wordt. En dat heeft alles te maken met consumptie. Ik word er niet goed van als ik zie hoeveel spotgoedkope kleding er in grote winkelketens wordt gekocht door consumenten. Allemaal kleding waarbij chemicaliën zijn gebruikt.” Een belangrijk middel voor Komen om dat doel te bereiken is het vergroten van het aanbod aan biologisch katoen. “Dat is echt een uitdaging. Maar ook noodzaak. Ik heb zo vaak om tafel gezeten met mensen die ik uiteindelijk moest teleurstellen omdat het aanbod aan stoffen te beperkt was. En zo’n 90 procent van de vragen die via het contactformulier op onze website gesteld werden, betrof een vraag naar stoffen. Ik presenteer Bo Weevil nu dan ook vooral als stoffengroothandel, ook al verkopen we ook bijproducten zoals badjassen en handdoeken. En we produceren kleding en tassen in opdracht”.

10 nieuwe stoffen per seizoen

Sinds Komen de touwtjes in handen heeft bij BoWeevil, is het bedrijf zich meer gaan richten op de modebranche. Ze richt zich nu op een grotere naamsbekendheid in de modesector, en dus op een groter aanbod aan stoffen. “Ik vind het vrij armoedig dat mensen maar uit 10 verschillende katoenen stoffen kunnen kiezen. Zeker modebedrijven willen méér keuze. Met de Turkse producent heb ik daarom afspraken gemaakt. We streven ernaar elk seizoen 10 nieuwe kwaliteiten of kleuren stoffen van gecertificeerd biologisch katoen te introduceren op de markt.”