Rotte bodem = rotte mango's

article
published at 09-02-16, by Gerard Teuling

"Tien jaar geleden hadden we een top soil (super vruchtbare bodem) van wel een meter diep", een koffiespecialist uit Colombia vertelt mij zijn verhaal. "Door intensieve teelten is er nu nog maar een fractie van die vruchtbare bodem over en is de koffiekwaliteit flink gedaald". Premium koffie zit er voor deze koffiespecialist niet meer in.

Marketeers hoor ik vaak zeggen dat bodemvruchtbaarheid een ver-van-hun-bed-show is. Juist dit voorbeeld onderstreept dat je als marketeer of kwaliteitsmanager niet meer om het thema heen kan.

Topkwaliteit bodem

Topkwaliteit koffie is vaak gekoppeld aan topkwaliteit bodem. Dat dit voor meer producten geldt, hoef ik jou waarschijnlijk niet te vertellen. Laatst riep een fruitimporteur uit onze bodemwerkgroep: "Rotte bodem betekent rotte mango's!" Werken aan bodemkwaliteit is ook voor hem extreem belangrijk en heeft effect op de houdbaarheid en smaak van zijn mango's uit Mali.

Naast betere productkwaliteit en smaak leidt goede bodemkwaliteit tot betere voedingswaarde. Volgens Christy van Beek, bodemspecialist bij Alterra (Wageningen UR), geldt dit – naast groente en fruit – ook voor wijn, koffie, thee, hop en tabak. En ook in zuivel hoorde ik al een aantal indrukwekkende lokale successen.

Roots of our business

Ondanks gave initiatieven als Save Our Soils en (enigszins geïrriteerde) oproepen van Julia Roberts leeft het thema nauwelijks onder consumenten. Maar als food marketeer of kwaliteitsmanager kan je er echt niet meer omheen.

Een goede reden om die (duurzame) business developer, innovatiemanager of MVO-coördinator in jouw bedrijf weer eens op te zoeken. Een vruchtbare bodem houdt namelijk ook water en heel veel koolstof vast en leidt tot een hogere productie en daarmee, last but not least, leveringszekerheid.

Kortom, het succes en de toekomstbestendigheid van het bedrijf zou wel eens samen kunnen hangen met iets heel basaal: de bodem. Letterlijk "the roots of a business".

The Soil Initiative

Verder verdiepen in dit thema en misschien zelfs een project starten om bodem te vertalen naar business voor jouw bedrijf? Kom naar de bijeenkomst: Een vruchtbare Bodem - waardevol voor de hele keten in Rotterdam op 15 maart.

En sluit je aan bij The Soil Initiative. Een initiatief van toonaangevende producenten, handelaren en retailers die wereldwijd kansen zien in bodemvruchtbaarheid en werken aan verbeteringen in hun keten. The Soil Initiative is onderdeel van het MVO Netwerk Food & Agribusiness van MVO Nederland.

Meer bodeminitiatieven van ondernemers: