Optimized system zoekt open deur

article
published at 12-02-15, by Futureproof Community

Je hebt een top product, dat top werkt en top resultaten levert, maar dat betekent niet altijd dat het concept top verkoopt. Kees de Vries en Cornel van Noppen van AgroSensi weten er alles van. “AgroSensi VLDF is knap revolutionair, dat maakt het ongeloofwaardig. Minder mest, minder chemicaliën, alleen een paar keer sproeien met het product."

AgroSensi VLDF is een bemestingssysteem bestaande uit vloeistof en bruistabletten, die het opnamevermogen van gewassen optimaliseert en de balans van land- en tuinbouwgrond herstelt. Het geheime ingrediënt? Dat is er niet.

Geheime ingrediënt

“AgroSensi VLDF is net als een auto”, vertelt De Vries. “Als er één component ontbreekt, of het nu een wiel, motor of de brandstof is, dan werkt het hele ding niet meer. In het product zit dus niet allen NPK, stikstof, fosfor en kalium, maar ook een grote reeks andere componenten. De plant ‘weet’ zelf wel wat er met die stoffen moet gebeuren.”

“Tijdens proeven met maïs op een KWS demoveld in Hoogeloon hadden we een heel enkel ras waarbij eigenlijk geen verandering te zien was. Bij de andere rassen werkte VLDF goed en zaten er wel twee volwassen kolven aan de plant, soms zelfs drie. Dit komt bijna niet voor. Bottom line: het doet niets tot heel veel, maar schade aanrichten heeft het product nog nooit gedaan.”

 

Oude gewoontes

Het boer zijn is een beroep dat al duizenden jaren bestaat. ‘Even’ iets totaal nieuws, en misschien ook wel revolutionairs, invoeren, dat gaat niet van de een op de andere dag. De Vries: “Ondernemers zijn terughoudend. Ze hebben nooit iets verkeerd gedaan, dus een product dat de opbrengst enorm vergroot, lijkt voor sommigen onrealistisch.”

We zien zeker internationale kansen en in principe kunnen we prima leveren aan het buitenland

“We struikelen over het vraagstuk hoe we AgroSensi VLDF het beste uit kunnen dragen. Je moet soms twintig jaar toeteren, voordat iemand in de gaten heeft dat je staat te toeteren. Wij zijn er klaar voor, de fabriek is er klaar voor, nu zijn we alleen nog op zoek naar bedrijven die zeggen: dat product zie ik wel zitten. Lever maar aan, dan zorg ik er wel voor dat het gebruikt wordt.”

Internationaal

En deze ondernemer hoeft niet (alleen) in Nederland actief te zijn, benadrukt Cornel van Noppen. “We zien zeker internationale kansen en in principe kunnen we exporttechnisch en kijkend naar productiecapaciteit prima leveren aan het buitenland. We zoeken alleen nog naar een opening. In Kenia hadden we via MVO Nederland een teler van soja en groentes gevonden die AgroSensi VLDF wilde uitproberen. Helaas brak in die periode Ebola uit en ging de samenwerking niet door.”

“Tot voor kort was ik ook gefocust op Oekraïne”, vult de Vries aan. “Het land had het voornemen een verhoging van 50% van de soja-export naar Europa te realiseren. Dit betekent meer vierkante kilometers, meer logistiek, meer toeters en bellen. Hier wilde ik op inspelen met AgroSensi VLDF. Verhoging van de sojaproductie maar op een minder groot areaal grond met minder besproeiing en bemesting. Europa zou hierdoor ook minder afhankelijk van Noord- en Zuid-Amerika worden en op deze manier het regenwoud sparen. Helaas hebben we het plan uiteindelijk nooit kunnen presenteren, vanwege alle ellende in het land.”

Optimized system

AgroSensi leert met vallen en opstaan. De Vries: “Vorig jaar hadden we tijdens een proef een vergrote zetmeelopbrengst bij de maïsoogst van 45%. Onderbouwd door laboratoriumproeven hadden we het rapport trots rondgestuurd naar media en bedrijven. Pius Floris, toevallig een Grensverlegger, vertelde ons dat we dat eigenlijk nooit hadden moeten doen. “Niemand gelooft dat joh! Dan kun je beter een wat lager percentage nemen.” Daar hadden wij geen seconde aan gedacht.”

Een Amerikaanse kennis gaf de Vries en van Noppen de tip het product te plaatsen in de bestaande productreeks van de meststoffen. VLDF, wat staat voor Very Low Density Fertilisation (laag gedoseerde bemesting), werd de nieuwe naam. “Je moet niet zeggen dat iets compleet nieuw is, daar zijn ondernemers huiverig voor en maakt dat ze wachten tot anderen het uittesten. Je kunt het beter een optimized system noemen, wat het per slot van rekening ook is.”

Media

AgroSensi is nu toe aan grote stappen. “We gaan nu naar buiten toeteren. Persberichten versturen, advertenties in vakbladen plaatsen, kranten en ambassades benaderen over ons product. Ons maïsrapport en sojarapport worden beide vertaald naar het Engels om onder andere naar de FAO in Rome te sturen. Op politiek niveau proberen we vooral uit te leggen dat dit product een gedeelde oplossing kan zijn voor de hongerproblematiek, de milieuproblematiek en de groeiende landbouwgrondtekorten; op minder grond met minder middelen meer voedsel produceren!”



Set up by
Community manager
Schrijft en verspreidt verhalen die ertoe doen | Freelancer Communicatie en Journalistiek | Jonge Krachtenbundelaar

Join the talk