Onze impact? Euh, ik verbind u even door...

article
published at 14-09-15, by Grensverleggers Redactie

Door mijn werk heb ik het geluk om veel inspirerende ondernemers te spreken die vol passie over hun werk praten en de bijdrage die ze willen leveren aan een betere wereld. Maar als ik hen vraag of ze ook meten wat die bijdrage is en of ze daar ook op sturen is het antwoord nog vaak nee.

Geschreven door Edith Kroese

Waarom? Is het niet logisch dat je als verantwoord ondernemer niet alleen je financiën administreert maar ook je impact doorlicht en daarop stuurt? Ik denk dat het te maken heeft met een aantal hardnekkige vooroordelen rondom impact meten. Hieronder geef ik mijn visie op de 3 grootste mythes. En een oproep om je impact boekhouding op orde te krijgen, gewoon de eerste stap te zetten!

Mythe 1. Impact meten is heel ingewikkeld. 

Welnee. Alleen is niet alles haalbaar en moet je keuzes maken. Maar die zijn vrij goed in kaart te brengen. Vooral de stap voordat je gaat meten vereist goed denkwerk: bepaal welke impact je hebt en op wie precies. Veel ondernemers hebben een droom en een missie. Maar die concreet maken en bepalen welke onderdelen van de aanpak precies het verschil maken is nog best lastig.

Mijn advies; ga vooral niets meten, totdat je de mogelijke impact en hoe jij daar precies aan bijdraagt goed uitgedacht hebt. Dat kun je doen door een zogenaamde theory of change uit te werken, hieronder vind je een voorbeeld van de onderdelen die daarin staan en een voorbeeld van auto deel platform Snappcar.

Zorg dat je voldoende mensen betrekt in deze fase, zodat je de impact van jouw onderneming vanuit alle perspectieven in kaart brengt.

Mijn ervaring: alle ondernemers die hier tijd voor namen vinden dit een heel inspirerende stap. Wat is er nou leuker dan nadenken over al het goede dat jij met je bedrijf brengt en nuttig om na te denken over de mogelijke negatieve effecten.

Dat is niet ingewikkeld – het is strategie!

Mythe 2. Impact meten is duur!

Ja, als je een full fledge 4 jarige wetenschappelijke studie wil doen met controle groepen. Maar je bent een ondernemer en geen universiteit. Dus bouw je data verzameling langzaam op en maak gebruik van data die je toch al verzameld voor je bedrijfsvoering . Zo krijg je langzaam aan steeds meer zicht op je impact.

En niet onbelangrijk, gebruik wat er al is aan bewijs. Er zijn zoveel onderzoeken gedaan, zoveel expert reviews en publicaties die je mogelijk kunt gebruiken om jouw verandertheorie te onderbouwen.

Neem bijvoorbeeld Tony's Chocolonely, die vragen sinds 2013 jaarlijks van de coöperaties waar ze cacao kopen een korte rapportage op basis waarvan ze kunnen aflezen hoe het met de organisatie gaat. Of ze financieel stabiel zijn en hoe Tony’s inkoop zich verhoudt tot die van anderen. Vorig jaar heeft Tony’s dit uitgebreid met een survey onder de boeren van de cooperaties.

Deze informatie is voor Tony’s niet alleen nuttig om te laten zien welke impact het bedrijf heeft, maar helpt Tony’s ook bij een betere bedrijfsvoering. Zie voor meer info over hoe Tony’s Chocolonely rapporteert over impact hun Jaar Fairslag.

Mythe 3. Dikke rapporten die een lade vullen.

Hoeft niet en liever niet. De gemiddelde manager leest geloof ik een pagina of 4 max.

Bepaal goed wie je doelgroep is en wat zij moeten weten. Wat is nodig en wat is nuttig? Maak gebruik van info graphics, dashboards, short impact video’s om je verhaal te vertellen. Hier een leuk voorbeeld.

Meer weten? Klik dan door naar de (niet zo dikke) publicatie die ik, in samenwerking met Social Enterprise NL, schreef voor ondernemers die met impact meten aan de slag willen. Met veel leuke voorbeelden van ondernemers die het al gedaan hebben.

IMPACT FIRST, Waarom meten moet, en hoe je dat doet