Ondernemen in Kenia: Laki Laki voor expats en toeristen

article
published at 22-10-13, by Grensverleggers Redactie

Joost Timpers maakt met Laki Laki drinkyoghurt in Kenia, voor het hogere segment als expats en toeristen. Hij verkoopt zijn yoghurtdrankjes via lokale retail, hotels, lodges en – als alles goed gaat – straks ook via internationale scholen. “Aan het einde van dit jaar hoop ik break even te draaien. Daarvoor moeten de productie en de verkoop nog wel omhoog."

De melk komt van de 25 koeien die naast het weeshuis Macheo Children’s Centre staan. “We betalen een fair trade prijs voor de melk en ondersteunen daarmee het weeshuis, dat 56 weeskinderen opvangt en hulp biedt aan 10.000 kinderen in de sloppenwijken. Zo zijn ze minder afhankelijk van donateurs. Elk flesje drinkyoghurt dat we verkopen, zorgt voor 1 maaltijd en 1 dag scholing voor een kind in het weeshuis. Uiteindelijk willen we 2.500 kinderen helpen.

11 meter yoghurt

De verkoop verder opschroeven is nog een uitdaging. “Er is hier gigantisch veel concurrentie. In de grootste supermarktketen Nakumatt staat 11 meter aan yoghurt-producten in de schappen. Daar liggen wij nog niet tussen. Bij een andere supermarktketen worden we al wel aangeboden, maar daar staan de Laki Laki yoghurtdrankjes tussen vele andere.”

Hilton

De verkoop via hotels en lodges is volgens Timpers een interessant kanaal. “Vorig jaar hadden we het Hilton als eerste grote klant. Zij bieden Laki Laki aan als tweede yoghurtproduct, met een MVO-verhaal. Zo wordt het ook aangeboden door 3 lodges in de regio; ze vertellen het verhaal achter het product. De komende maanden gaan we ons vooral richten op de verkoop via internationale scholen (daar zitten de wat rijkere scholieren).”

In de productie loopt eigenlijk alles goed, oordeelt Timpers. “Dat komt doordat we het eenvoudig hebben gehouden. We maken gebruik van een bestaande fabriek, hanteren simpele productiemethoden en hebben bewust een smal assortiment: Laki Laki is verkrijgbaar in de smaken vanille, aardbei en naturel. Zes tot acht keer per jaar vlieg ik naar Kenia, om te kijken hoe gaat en om nieuwe markten te benaderen.”

Ondernemen in Kenia

Timpers ervaart dat de mensen in Kenia minder planmatig zijn. “En als iets anders loopt dan gepland, zullen ze niet zo snel met een plan B of C komen. En ze vinden het heel normaal om met een smoesje te komen. Ook al ligt het er dik boven op. Liever een slecht excuus achteraf dan vooraf melden dat iets anders gaat lopen. Dat is even wennen. maar verder zou ik iedereen aanraden om hier te komen ondernemen.”

Minder regels

“Er zijn veel minder regels, waardoor alles veel sneller gaat. In drie maanden tijd had ik al mijn juridische zaken geregeld, inclusief alle nodige certificaten om aan consumenten te mogen leveren. En je kan met relatief weinig investeringen een bedrijf opstarten.”