Nederlands bedrijf wil 22,5 miljoen paar 'schone' sokken op de markt brengen

article
published at 02-05-16, by Grensverleggers Redactie

De Oisterwijkse sokkenproducent Star Sock wil in 2020 90 procent van de 25 miljoen paar sokken die ze jaarlijks verhandelen, duurzaam produceren. Dat is een lastige opgave, geeft Erik Rozen van Star Sock al snel toe. Hoe denkt Star Sock dit voor elkaar te krijgen?

Heel eerlijk: dan moeten er wel eerst een paar dingen veranderen. “Er moet op sociaal gebied verbeteringen komen, zoals bij de fabrikanten”, vertelt Erik Rozen, manager Innovation & Sustainability van Star Sock. “Maar het betekent ook dat we onze hele keten moeten kennen. Van katoendraadje tot sokkenlabels is transparantie nodig.”

Sociaal heeft Star Sock al flinke stappen gezet. Alle fabrikanten voldoen aan de BSCI-criteria. Maar Star Sock gaat verder. “Sinds 2014 zijn we lid van de Fair Wear Foundation. Deze stichting wil de arbeidsomstandigheden in fabrieken verder verbeteren, onder meer met een systeem van audits en verbeterstappen.

Met behulp van een IMVO voucher zijn we in samenwerking met Fair Wear een trainings- en opleidingstraject in die fabrieken begonnen. Werknemers worden getraind in hun rechten en plichten, managers in hoe ze de werknemers hierin kunnen faciliteren.”

Fabriek in China

Aanpassen

Leerzaam daarbij was de begeleiding door lokale NGO’s. Rozen: “Als Nederlands bedrijf ben je wellicht geneigd je eigen maatstaven op te leggen aan een Chinese fabriek. Maar die lokale partners helpen ons realistische doelen te stellen die passen in de Chinese cultuur.

Concreet voorbeeld: veel fabrieksarbeiders komen uit West-China om in een Oost-Chinese fabriek te werken. Ze wonen daar voor langere tijd, zeg een halfjaar. In die tijd willen ze zo veel mogelijk uren werken om geld voor hun familie te verdienen.

Als ik daar dan als Nederlander kom en zeg: werk vanaf nu maximaal 40 uur in de week, dan is het minste wat ze doen je uitlachen. Veel realistischer is om bijvoorbeeld een werkweek van 6 dagen van 10 uur af te spreken.” Zo wil Star Sock stapje voor stapje de werkomstandigheden van zijn fabrikanten verbeteren.

Een goed verhaal

Lastiger heeft Star Sock het wat materialen betreft. De keuze voor biologisch katoen betekent automatisch duurdere sokken. Rozen: “In een grote massamarkt is dat moeilijk. Retailers en consumenten accepteren een hogere prijs niet snel.

Toch staan duurzame materialen in ons vijfjarenplan. We willen dat doel enerzijds bereiken door innovatie, anderzijds door een goed verhaal voor onze afnemers. Denk aan andere productieprocessen die het bij consumenten goed doen, zoals het winnen van nieuwe garens uit oude kleding. Postconsumer materialen dus. Daarmee zijn we innovatief en duurzaam tegen lagere kosten.”

Met een IMVO voucher kan je als internationaal ondernemer 50% van de gemaakte kosten omtrent adviesvragen terug krijgen (tot €10.000,- excl. btw). Meer weten over de IMVO vouchers? Check dan de website van MVO Nederland.