MVO nieuwe drijvende kracht in maritieme keten

article
published at 20-05-15, by Grensverleggers Redactie

Volgens Yuri Veldhuis van Kolmer Elektromotoren verandert de maritieme wereld. MVO-eisen van een klant bereiken geleidelijk het begin van de keten. “Wij focussen op goede arbeidsomstandigheden bij onze leveranciers.”

“De handel zoals die was gaat veranderen. Bedrijven die volgens MVO-principes werken, hebben steeds meer een pre bij hun klanten. Een van onze grote klanten is baggeraar Boskalis. Zelf zetten ze zich in voor MVO, en daarom gaan ze in hun hele keten op zoek naar leveranciers die dat ook doen, zoals wij.” Yuri Veldhuis, salesvertegenwoordiger bij Kolmer Elektromotoren, ziet MVO in de maritieme wereld steeds meer oprukken.

Kolmer levert volledig op maat gemaakte elektromotoren (halffabrikaten en eindproducten) aan allerlei sectoren, waaronder de maritieme. Voor het zandzuigerschip de Fairway van Boskalis leverde Kolmer bijvoorbeeld zo’n 120 motoren.

Veiligheidsschoenen

Het feit dat klanten speciale MVO-eisen stellen aan Kolmer heeft weer grote gevolgen voor Kolmers eigen toeleveranciers. Die bevinden zich onder meer in Polen en China. Hoe gaan ze daarmee om? Veldhuis: “Naar aanleiding van het goed opleveren van de Fairway kregen we van Boskalis de vraag of we geaudit mochten worden. Dat leek ons leerzaam. Kolmer is vervolgens volledig doorgelicht en op een schaal van 0 tot 5 scoorden wij op 7 verschillende MVO-punten maar liefst een 4,5. Op basis daarvan zijn wij met onze leveranciers afspraken gaan maken, om ons MVO-beleid door te vertalen naar die bedrijven. Zo hebben wij onder meer de nadruk gelegd op goede arbeidsomstandigheden.”

"Onlangs lazen ze ons in Polen de les"

Veruit de meeste fabrieken van Kolmer bevinden zich in Polen. Daar gaat het goed. Veldhuis: “Toen ik een jaar of acht geleden een van de fabrieken bezocht, gebruikte het personeel geen veiligheidsschoenen of -brillen op de werkvloer. Inmiddels is dat veranderd, sterker nog, onlangs lazen ze in Polen ons de les. Wij wilden de hal in zonder dat we werkschoenen droegen, maar dat stonden ze niet toe!”

Eerlijk loon in China

Kolmers duurdere motoren komen voornamelijk uit Polen, de goedkopere (circa 10 procent van het geheel) uit China. Daar heeft Kolmer iemand als contactpersoon in dienst, die zowel goed Chinees als goed Engels spreekt. Hij houdt nauwlettend de MVO-aspecten van die Chinese fabrieken in de gaten. Veldhuis: “Er wordt bijvoorbeeld gekeken of het personeel wel een normaal loon krijgt betaald. Ook kijken we of afvalscheiding goed wordt uitgevoerd. We hebben ooit bij een andere Chinese fabriek meegemaakt dat gebruikte verfblikken buiten op een hoop werden gegooid, uiteraard tolereren we dat niet.”

Gevolg van dit streng letten op MVO-zaken is wel dat de low-budgetmotoren uit China niet de goedkoopste zijn. Veldhuis: “Onze Europese motoren zijn de duurdere, onze Chinese de goedkopere. Maar we zeggen altijd tegen onze klanten dat we niet de allergoedkoopste motoren leveren, maar wel de eerlijkste. Want als je op eerlijke lonen voor de Chinese arbeiders let, kun je simpelweg niet meer de goedkoopste zijn.” Met steekproeven wordt gekeken of de fabrieken zich aan afspraken houden. En anders? Veldhuis: “Dan gaan we met onze contactpersoon in gesprek, om ervoor te zorgen dat eventuele misstanden snel veranderen. In het uiterste geval zouden we afscheid moeten nemen van de leverancier, maar dat is nog nooit gebeurd.”