Modewereld zit gevangen in eigen businessmodel

article
published at 12-11-14, by Grensverleggers Redactie

Aan het modesysteem van tegenwoordig deugt weinig, volgens modetechnologe Marina Toeters. Haar oplossingen zijn visievolle opleiding en vooral: innovatie.

 “Het huidige modesysteem functioneert superslecht. Het is inkoopgedreven in plaats van ontwikkelingsgedreven. Er is weinig nieuws op de markt, het gaat alleen maar om meer en sneller. Om de haverklap verschijnen ‘nieuwe’ collecties, waarbij ontwerpen continu worden hergebruikt zonder dat er wordt nagedacht over hoe je in deze tijd mode zou kunnen ontwikkelen. Daarbij komt ook nog eens de enorme overproductie. Meer dan 30 procent van de geproduceerde mode verdwijnt ongedragen als afval.”

Aldus de visie op mode van Marina Toeters, ontwerper en onderzoeker van modetechnologie en eigenaar van by-wire.net. Een sombere visie op een conservatieve wereld. Met nog een bijkomend probleem. Toeters: “De modewereld zit gevangen in zijn eigen businessmodel. Door de kapitalistische denkwijze en de massaproductie is de snelheid in de modewereld zo hoog dat ze erin verstrikt zijn geraakt, er niet meer uitkomen.”

Over de heg gluren

Tot zover alle somberheid. Want wie denkt dat Toeters pessimistisch gestemd is, heeft het faliekant mis. Op diverse fronten vecht ze enthousiast tegen het huidige systeem. Toeters: “Ik geef les in modetechnologie en ecologie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en Technische Universiteit Eindhoven. Daarmee hoop ik visievolle mensen op te leiden. Mensen met een mening over waar de modewereld naartoe moet, die nadenken over de waarde van kleding voor mensen.”

Naast lesgeven houdt Toeters zich als modetechnologe ook op een ander gebied bezig met een oplossing tegen de verouderde fashionwereld: innovatie. “Neem de auto-industrie of de telecombusiness. Wat daar in de afgelopen tien jaar is gebeurd, is bizar. Auto’s zijn energiezuiniger, veiliger, en hebben tal van technologische snufjes zoals automatisch inparkeren. Auto’s zorgen voor je, telefoons idem dito. Zet dat nou eens af tegen kleding: in die sector gebeurt al 60 jaar hetzelfde, dezelfde materialen worden gebruikt. Hoog tijd om over de heg te gluren naar technologieën die bij auto’s en telefoons worden gebruikt.”

Innovatieve kleding

De mogelijkheden voor innovatie in kleding zijn volgens Toeters legio. “Je kunt denken aan kleding die de lichaamshouding ondersteunt, die je bijvoorbeeld beter rechtop laat zitten. Of kleding die met behulp van techniek je temperatuur regelt. Huizen en auto’s hebben allemaal airco’s, waarom zou kleding geen bijdrage aan het microklimaat kunnen leveren? Als kleding, die dicht op je huid zit, je verwamt, dan hoeft de omgeving dat niet te doen en bespaar je energie.”

De rol van Toeters bij dit alles is vooral een verbindende. “Volgens mij gaan er mooie dingen gebeuren als technici, die bedreven zijn in de nieuwste technologische ontwikkelingen, gaan samenwerken met modeontwerpers, die kennis hebben van esthetiek, maar ook van manieren om een product op de markt te brengen. Ik probeer een brug te slaan tussen beide kampen. Overigens vooral door zelf daadwerkelijk te ontwerpen. Ik maak prototypes die tonen hoe technologische innovatie in kleding eruit kan zien.”

Zorgtextielproject

Ook is Toeters betrokken bij het zorgtextielproject. Een aantal ziekenhuizen en zorginstellingen gaan hun bedrijfskleding gezamenlijk inkopen bij Nederlandse bedrijfskledingleveranciers. Duurzaamheid en innovatie gaan daarbij hand in hand. Toeters: “Eerst is geïnventariseerd wat werknemers in die organisaties nodig hebben aan ondersteuning in hun kleding. Daarna is met de kledingleveranciers gekeken naar mogelijkheden. Ik ben vervolgens aan de slag gegaan met visualiseren en bouwen.”

“Bij innovatieve bedrijfskleding kun je denken aan futuristische, interactieve componenten. Zoals materiaal dat aangeeft dat een werknemer al voor de derde keer die dag verkeerd tilt. Ook ontwerpen we materialen die in het circulaire systeem kunnen worden opgenomen. In textielland is overproductie zoals gezegd een groot probleem. Ook ziekenhuizen zijn bezig met het verminderen van hun afvalstroom. Bedrijfskleding die geen afval oplevert maar juist opnieuw kan worden gebruikt is daarbij een uitstekende oplossing.”

The post Modewereld zit gevangen in eigen businessmodel appeared first on Grensverleggers.