‘Minimaal investeren, maximaal verbeteren’

article
published at 16-12-14, by Grensverleggers Redactie

De maritieme sector moet op de schop. Ondernemers uit de sector en het IMVO-programma van MVO Nederland werken samen om het paradepaardje van Nederland te verduurzamen. Ewald Vonk ontwikkelde het Energieschip Berezina en is één van die ondernemers. “Mijn ambitie is om samen zoveel mogelijk schepen energieleverend te maken."

“In 2040 onderscheidt de maritieme sector zich op MVO-gedrag en is daarmee het boegbeeld voor een circulaire en sociale wereld.” Het is een grote ambitie die de koplopers stellen, maar niet onrealistisch volgens Vonk. “Er zijn ontzettend veel kansen en er is al veel kennis. Op het gebied van energie-efficiënte schepen, vaarwegen, samenwerking, promotie van de scheepvaart en transparantie onder andere.”

Vuist maken

“Laten we bijvoorbeeld inzichtelijk maken hoe prijzen tot stand komen door brandstofkosten, arbeidskosten en andere kosten in kaart te brengen. Als branche kun je een vuist maken waarom iets kost wat het kost. Zo creëer je gelijk speelveld. Klanten weten dan: dit is de minimale prijs die de branche nodig heeft om op een reële manier te kunnen werken en om bijvoorbeeld een eerlijke prijs te betalen aan arbeidskrachten.”

Promotie

Toch is MVO soms makkelijker gezegd dan gedaan, vertelt Vonk. “In de maritieme sector is het op het moment een kwestie van overleven. Er staan veel bedrijven op omvallen vanwege de crisis. Om de sector weer te laten groeien, is het belangrijk om het maatschappelijk belang ervan te blijven herhalen zoals de sleutelrol in Europa en milieuvoordelen ten opzichte van vervoer over de weg. Dat doet Roland Kortenhorst (voorzitter BLN) bijvoorbeeld heel goed. Daarnaast is het ook hier weer belangrijk dat je samen een vuist maakt. Samen sta je sterk. Dit zijn wij, zo werken wij en dit zijn onze prijzen.”

“De overheid zou ook meer kunnen investeren in het verbeteren van vaarwegen. Als binnenvaartwegen, sluizen en bruggen beter op elkaar worden afgestemd, kan vervoer via water efficiënter verlopen. Niemand heeft er iets aan om uren voor een dichte brug  in het water te liggen.”

Iedere druppel telt

Op het gebied van efficiëntie is een hele grote slag te slaan in de sector. Vonk: “Een bestaande vloot vervang je uit financieel oogpunt niet zomaar door een nieuwe. Je kunt alleen wel kijken wat er op korte en langere termijn te verbeteren valt. Dat je kunt zien wat de energiehuishouding is en ziet wat je bespaart aan brandstof en kosten. Minimaal investeren, maximaal verbeteren. Zodra er nieuwe schepen ingekocht worden, zijn aantallen PK’s relevant, maar het gesprek moet in de huidige tijd ook gaan over energie-efficiëntie. Want iedere brandstofdruppel is er één. Als deze vraag groot genoeg is, zullen toeleveranciers beseffen dat het niet gaat om het maken van goedkope schepen, maar efficiënte schepen.”

“Laten we als laatst de kansen in het onderwijs vooral niet vergeten. Dat is de generatie van de toekomst. Als je die kan betrekken bij je duurzaamheidsambitie en overtuigen van het nut, sijpelt de boodschap door in de hele sector.”

Lees ook: Waarom is de maritieme sector nog niet duurzaam?

Afbeelding: Energieschip de Berezina is een demonstratieschip dat wordt ingezet om nieuwe technieken in de praktijk te testen zoals een stoomturbine, warmtepomp en anti-fouling.