Kippen houden in Kenia was nog nooit zo eenvoudig

article
published at 08-01-15, by Grensverleggers Redactie

Het klinkt bijna als een grap, maar is bloedserieus: business in een ontwikkelingsland beginnen vanuit een doos. Peter Meijer van Single Spark vertelt over zijn inmiddels gerealiseerde plannen. “Wij merkten dat lokale ondernemers vooral behoefte hadden aan heel praktische informatie.”

Doelgroep: in principe lokale ondernemers in ontwikkelingslanden. Maar ook geïnteresseerde Nederlandse ondernemers. Doel: hen stap voor stap helpen met het oprichten van een bedrijfje. Middel: businesses-in-a-box. Dit zou zomaar een samenvatting kunnen zijn van het businessplan van Single Spark, de sociale onderneming van Peter Meijer en Sam van Veluw.

Een jaar of acht geleden reisde Meijer door Malawi en hij verwonderde zich over de veel te zwaar beladen fietsen in dat land. Meijer: “Het fenomeen fietskarren kenden ze daar niet. Om een lang verhaal kort te maken: ik ben verhuisd naar Malawi en heb daar een fietskarrenfabriek opgericht onder de naam Sakaramenta. Inmiddels is dit uitgegroeid tot een volwaardige social business met dertig man personeel. Zij maken onder meer fietsambulances, fietskarren en meubilair voor scholen. Alles voor de lokale markt. De ervaring die ik opdeed met het opzetten van dit bedrijf wilde ik in zo’n vorm gieten dat anderen dat ook zouden kunnen doen.”

Praktische hulpmiddelen

En zo ontstond Single Spark, dat met businesses-in-a-box ondernemers in ontwikkelingslanden praktische hulpmiddelen biedt om een bedrijf te starten. Meijer over het concept: “We hebben zogeheten ready-made boxes. Dat zijn kant-en-klare sets met alles wat iemand nodig heeft om een bedrijf te beginnen. We bieden er nu vijf aan: een om honing te leren maken en te verkopen, een om datzelfde te doen met zeep, een om kippen te leren houden en eieren en vlees te verkopen, een om calendulazalf te maken en te verkopen en een om bijen te houden en honing te verkopen. We verkopen deze dozen in onder andere Kenia, Ghana en Rwanda. Daarnaast hebben we custom-made boxes. De naam zegt het al: dat zijn op maat gemaakte dozen op basis van een vraag van een klant.”

Honingtools

Dit maakt nieuwsgierig naar wat er in zo’n kant-en-klare box te vinden is. Meijer: “Eigenlijk vrijwel alles wat iemand nodig heeft. Denk aan een stap voor stap inzichtelijk gemaakt productieproces. Bijvoorbeeld honing maken, hoe gaat dat nu precies? Welke tools heb je daarvoor nodig? Maar ook een productievideo, een verkoop- en marketingplan en tal van marketingmaterialen zijn aanwezig.” Meijer zegt bewust dat ‘vrijwel alles’ in een doos zit. Wat ontbreekt is bijvoorbeeld geld. “Ja, een ondernemer moet zelf uiteraard wel investeren, zoals in een werkplaats of in specifieke materialen. Ook moet hij zelf dingen doen, niet alles kan worden voorgekauwd. Marktonderzoek naar de situatie ter plaatse is echt iets wat uit de ondernemer zelf moet komen.”

Specifieke expertise

In veel ontwikkelingslanden is al van alles te vinden om lokale ondernemers te ondersteunen, zoals microkredietinstellingen en algemene businesstrainingen. Meijer: “Maar wij merkten dat lokale ondernemers vooral behoefte hebben aan heel praktische informatie. Hoe zet je nu een specifiek bedrijf op? Vanuit die behoefte zijn wij de businesses-in-a-box gaan ontwikkelen. Ook Nederlandse NGO’s gebruiken ze inmiddels, om lokale ondernemers te helpen. Bij elke box halen we specifieke expertise in huis. Van Veluw en ik zorgen voor het gebruiksgemak van de box en de businesscases, maar experts voorzien ons van technische info voor een bepaald product.” De businesses-in-a-box zijn zo’n halfjaar geleden opgeleverd. Daardoor is het nog te vroeg om ze een succes te noemen. Meijer: “We weten dat de gebruikers tevreden zijn. Maar of ze ook daadwerkelijk een winstgevend bedrijfje van de grond hebben gekregen, dat weten we nog niet. Dat het met een box gemakkelijker wordt om een bedrijfje op te zetten, staat echter buiten kijf.”