Hoe is het nu met… de Healthy Entrepreneurs?

article
published at 12-02-15, by Futureproof Community

“In Nederland weet je dat als je een paracetamol 500 gram neemt, dat er ook echt 500 gram in zit. Wij hebben een autoriteit die controle uitvoert. Dat is niet het geval in Congo.” In 2013 volgde de TV-serie Grensverleggers Joost van Engen en Maarten Neve, oprichters van Healthy Entrepreneurs, naar Rwanda en Kongo.

“We begonnen Healthy Entrepreneurs vanwege het gebrek aan betrouwbare medicijnen, maar eigenlijk is onze core business het uitbreiden van ons distributiekanaal waar high impact producten doorheen kunnen stromen”, vertelt Maarten. “Sinds een jaar leveren we naast medicijnen ook andere producten en diensten aan de verschillende ondernemers. De prijzen voor medicijnen zijn zo laag dat voor sommige lokale ondernemers een uitbreiding van het assortiment nodig is om een duurzame business te creëren. Daarom zorgen wij ervoor dat ze ook scheercrèmes, bodycrèmes, shampoos en solarlampen kunnen aanbieden. Er zijn zelfs lokale ondernemers die tegen betaling telefoons opladen op basis van zonne-energie.

Touwtjes uit handen geven

Het bedrijf wil in Rwanda uitbreiden en ook in Oeganda bedrijven beginnen, alleen dan niet meer zelf organiseren. Maarten: “We hebben in vier landen vijf bedrijven opgebouwd; op een gegeven moment is dat niet meer te managen. We willen ons richten op het op gang brengen van een internationale keten en het concept blijven leveren, aangepast aan lokale behoefte, wetten enzovoort, maar dan samenwerkend met lokale partners en bedrijven. Afgelopen 3,5 jaar hebben we enorm veel geleerd, maar het is een goed moment om te realiseren dat we niet alles zelf kunnen en willen doen.”

Uitdaging

Op de vraag of er nog problemen zijn opgelost die er tijdens het maken van de video waren, grapt Maarten: “oh, daar krijg je alleen maar problemen voor terug. Maar dat is niet erg hoor! Vorig jaar waren de problemen, ik zeg liever uitdagingen trouwens, meer intern. Hoe krijg ik de organisatie opgetuigd? Hoe zorg ik ervoor dat iedereen elkaar vertrouwt? Hoe krijg ik werknemers proactief in plaats van afwachtend?

De uitdagingen waar we nu tegenaan lopen zijn vooral extern. Hoe krijg ik afspraken met de lokale overheid, bijvoorbeeld de belastingdienst, zo goed mogelijk geregeld? Wat is de beste manier om producten te promoten in een bepaald gebied? We lopen niet meer tegen vertrouwensissues aan, maar meer tegen werkkapitaalissues tijdens het uitbreiden. Dat is een heel afgebakend en concrete uitdaging waar we ons op kunnen focussen, omdat de rest geregeld is.

Eén druk op de knop

Healthy Entrepreneurs is op het moment druk bezig met een grote marketingcampagne rond de ondernemers en hun productportfolio. “Wij helpen de ondernemers door promotie via een radio- of televisiecommercial. Ook bedenken en ontwikkelen we steeds nieuwe producten en diensten die de ondernemers aan kunnen bieden.

We hebben bijvoorbeeld het protocol voor het voorschrijven van anticonceptiemiddelen gedigitaliseerd. Een ondernemer zonder medische kennis over anticonceptiemiddelen kan door de juiste vragen te beantwoorden toch de juiste conclusie trekken. Met één druk op de knop gaat de vragenlijst naar een zuster in de buurt die het ingevulde schema checkt en vertelt welke pil de betreffende persoon mee mag krijgen.

Ambitie

“We hebben niet de ambitie om heel massaal te worden. Alleen een groei is wel nodig om competitief te worden en blijven. Wij vinden het vooral leuk om te blijven innoveren. Nieuwe diensten, services en bedrijven te blijven ontwikkelen en uitproberen. Dat is onze ambitie. Als Healthy Entrepreneurs goed blijft lopen, starten we over een aantal jaar misschien wel weer een nieuwe uitdaging!”



Set up by
Community manager
Schrijft en verspreidt verhalen die ertoe doen | Freelancer Communicatie en Journalistiek | Jonge Krachtenbundelaar

Join the talk