Hoe Colombianen reageren op Hollandse kaas

article
published at 03-05-16, by Tobias Rijnsdorp

Colombia: land van de schitterende natuur, diverse culturen en gastvrije mensen die leven alsof het elke dag feest is. Ik voelde me al snel thuis toen ik in 2013 naar Cali vertrok voor mijn afstudeeronderzoek. Eén ding miste ik wel: kaas. Bij mijn tweede reis naar Colombia wist ik wat me te doen stond. Ik nam Goudse Kaas mee, met verrassende gevolgen.

Geschreven door Tobias Rijnsdorp

”Parce. Que rico, que rico. Tienes que traer más la próxima vez.” Vriend, wat lekker, wat lekker! Je moet meer meenemen de volgende keer. ”Enserio tenemos que importar o hacer este queso. Buen Negocio!" Serieus, we moeten deze kaas importeren of maken. Goede business!

Het idee om (Goudse) kaas in Colombia te maken was geboren. Ik wilde uitzoeken of dit een realistische idee was en nam bij terugkomst in Nederland contact op met kaasboeren en een internationale zuivelconsultant. De consultant vertelde mij over de mogelijkheden en onmogelijkheden van het maken van Goudse kaas wereldwijd (op bijna elk continent wordt Goudse kaas gemaakt).

Ook vond ik recente publicaties over de grote potentie van de Colombiaanse zuivelsector en de productie van Europese kazen in de tropische hoogvlaktes van Colombia. Nadat ik een compagnon in Colombia had gevonden, besloot ik mijn baan bij Heineken op te zeggen en het avontuur aan te gaan.

Voor mijn vertrek naar Colombia heb ik trouwens nog een stage gelopen bij een kaasmakerij in Zoeterwoude en een geïnteresseerde kaasmakerij in Oudewater.

Onderzoek in Colombia

Inmiddels ben ik begonnen met een haalbaarheidsonderzoek in Colombia, provincie Cundinamarca. Dit gebied ligt boven de 2500 meter en is het meest geschikt voor de productie van Goudse kaas vanwege het klimaat, de hoge melkkwaliteit en de goed georganiseerde boerencoöperaties in het gebied.

Ik werk samen met een lokale melkcoöperatie van kleine boeren in het gebied. Het idee is om na de zomer te starten met een pilotproject, waarin we beginnen met het op kleine schaal ontwikkelen en produceren van de kaas.

Verantwoord ondernemen

In Colombia heb je veel kleine (lees: arme) boeren. De melkboeren leveren hun melk veelal aan boerencoöperaties. Verschillende coöperaties in Cundinamarca verkopen de melk gekoeld aan (grote) zuivelverwerkers die er vervolgens yoghurt, kaas of andere zuivel van maakt.

Door de melk bij de coöperatie te produceren, hoeven de boeren de melk niet meer te verkopen aan de grote zuivelverwerkers die weinig betalen voor de melk en alle macht hebben.

Het idee is om de Goudse kaas als luxeproduct te verkopen aan de ‘welvarende Colombiaan’, waarvan er steeds meer zijn in de hoofdstad Bogota. Doel is om een concurrerend en rendabel product op de markt te brengen, waarmee de kleine melkproducenten een betere prijs krijgen voor de melk.

Door de kennis en geavanceerde technologie uit Nederland naar Colombia te halen, investeren we in de Colombiaanse zuivelsector en bouwen we aan een duurzaam businessmodel dat iedereen in de keten ten goede komt. Een aantal kleine boeren worden getraind om de kaas te maken.

Marktverkenning

Colombianen eten veel queso freso. Een witte kaas die wordt genuttigd bij het ontbijt, als dessert met zoetigheid en in brood (pan queso). Geïmporteerde (Nederlandse) kaas wordt nu nog met name gekocht voor speciale gelegenheden.

Door de toenemende economische welvaart neemt de vraag naar (Europese) luxeproducten wel toe. Met name in Medellin en Bogota zie je steeds meer speciaalzaken die geïmporteerde luxeproducten verkopen. Er worden ook speciale beurzen georganiseerd om de Colombianen kennis te laten maken met mooie producten van over de hele wereld, waaronder kaas.

In de speciaalzaken wordt Goudse importkaas verkocht voor dezelfde prijs als in de Nederlandse kaasspeciaalzaken. In het zuiden van Colombia wordt op industriële schaal ‘Goudse’ kaas gemaakt voor de luxe supermarkten, maar die lijkt niet eens op de kaas in de Nederlandse supermarkt.

Daarom voorzie ik een groot marktpotentieel voor Goudse kaas uit Cundinamarca, zeker omdat de eerste reacties louter positief zijn. Het pilotproject zal uitwijzen of er daadwerkelijk voldoende vraag is naar onze Nederlandse trots. Stay tuned...