Het Julia Roberts Effect

article
published at 23-06-15, by Michaël Wilde

Onlangs hadden wij een mooi nieuwtje! Niemand minder dan Hollywoodster ‘Pretty Woman’ Julia Roberts sloot zich aan bij onze Save Our Soils campagne. Wij ontvingen bovenstaande foto van de wereldberoemde actrice waarbij ze iedereen oproept om mee te helpen de bodem te redden.

Ondanks de interne kritiek, "ze kijkt zo somber", "jeetje wat is ze oud geworden", "is het bordje wel te lezen", wisten wij dat wij communicatietechnisch goud in handen hadden. En dat is ook gebleken. Het beeld is al meer dan 7000 keer gedeeld op Facebook, trekt de aandacht van de media en mooie organisaties én geeft de hele campagne een enorm boost.

Soilebrities

Maar waarom is zo’n celebrity nou zo ontzettend belangrijk om je verhaal te vertellen?

  1. Het valt op – Als men een foto ziet van Julia met een boodschap over het redden van de bodems, gaat het in eerste instantie natuurlijk vooral over Julia. En dat is helemaal oké, want in tweede instantie gaat men wel kijken naar de boodschap.
  2. Men wil zichzelf ermee associëren - Wij associëren ons niet alleen graag met bekende en succesvolle mensen, maar ook met goede doelen en maatschappelijke thema's. In de sociale media wil je graag een bepaald beeld van jezelf laten zien.
  3. Het geeft geloofwaardigheid - Zo'n Hollywoodster maakt je campagne geloofwaardiger, groter, interessanter. Men gaat ervan uit dat een beroemdheid niet zomaar met je in zee gaat. Dat zagen wij ook toen we de beelden van andere 'Soilebrities' zoals de Dalai Lama, Desmond Tutu en activiste Vandana Shiva de ether in slingerden.

Waarom klik je?

Ik ben benieuwd of jullie nog andere redenen weten...? Want ik vind het fascinerend! En nog een laatste vraag: heeft u op deze blog geklikt omdat Julia Roberts in de titel of foto voorkwam? Had u het ook gedaan als de titel anders was, bijvoorbeeld: "Het belang van een Soilebrity", met een foto van Joost van Erp?

 



Set up by
Communicatie Duurzaamheids Manager

Join the talk