Het is net een multinational

article
published at 03-02-14, by Chantal Heutink

Het valt me allemaal niet mee. Vorig jaar hebben we besloten om I-Care uit de stichting te halen en een Social Enterprise op te zetten. Het lijkt zo simpel, maar het tegendeel is waar. Al die beslissingen die genomen moeten worden.

Een BV met de aandelen in Nederland en een Ltd in Kenia? Is de Ltd een buitenland-vestiging van de Nederlandse BV – wat relatief makkelijk op te zetten is – of wordt het een Kenya Ltd? Welke activiteiten blijven in de Stichting en welke gaan naar de Ltd.? Richten we een nieuwe I-Care-stichting op, of blijft het voorlichtingscomponent onderdeel van Afri-Can? Wordt Afri-Can dan aandeelhouder, waardoor er een duidelijke verbinding is? Welke fiscale, juridische, of eigendomaspecten etc. komen er bij kijken? En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Bij tijd en wijle word ik er gek van. Het zijn zulke belangrijke vragen, maar het is een onderdeel waar ik als ondernemer niet blij van word en dat veel energie kost. Daarnaast is het voor mij de eerste keer dat ik met dit bijltje hak, dus ga er maar aanstaan.

Multinationals zoals Unilever hebben het voordeel dat ze experts in dienst hebben en grote budgetten om het allemaal uit te laten zoeken. Ondernemen in het buitenland is, naast een fantastisch avontuur, een complexe aangelegenheid. In verband met de andere regelgeving en wetten, komt er veel bij kijken.” Ik geloof dat hij gelijk heeft. Al klinkt het niet echt bemoedigend moet ik zeggen, het is wel goed om hier beducht voor te zijn.

Gelukkig is de eerste versie van het businessplan bijna af, want ook dat is niet een exercitie geweest zonder kopzorgen. Dat stuur ik eerst naar een aantal experts en vertrouwelingen voor feedback, voordat ik echt de boer op ga.

Terwijl ik dit stuk schrijf, ben ik op weg naar Kenia. Blij dat ik weer even met mijn hoge hakken in de modder mag staan en kan doen waar het voor mij echt om gaat: impact maken voor de meiden in Kenia met I-Care pads!