Het grote geheim van de Italiaanse kledingindustrie: Albanië

article
published at 17-12-15, by Frans Tilstra

Je hoort weinig over Albanië en bijna niemand doet er zaken. Maar dat kan snel veranderen. Het borrelt er namelijk. Albanië heeft vakmanschap, relatief lage productiekosten en je kunt binnen 2 dagen een vrachtwagen heen-en-weer sturen. De Italianen weten dat al, maar vertellen het niemand. MVO Nederland onderzocht ter plekke de kansen voor de mode-industrie.

Een bijdrage van Marjolein van Gendt en Veerle Luiting van MVO Nederland.

Ook duurzaam sourcen in Albanië? Op 31 maart 2016 is er een handelsbijeenkomst waar experts en ervaringsdeskundigen hun kennis delen. De bijeenkomst vindt plaats bij Modint in Zeist. Meld je aan bij Veerle Luiting (MVO Nederland).

De Albanezen hebben het ondernemerschap moeten heruitvinden na 1991, het jaar waarin hun land 40 jaar communisme van zich afschudde. Voor veel ondernemers in de textiel- en leersector begon dat met ‘contract work’: loonwerk. Goedkope Albanese werknemers verschaffen enkel de werkkracht, machines worden geleverd door buitenlandse ‘buyers’.

Leer

Dit ‘contract work’ is nog steeds aan de orde van de dag. In het leerlooien (schapen en geiten tot ‘wet blue’) en bij schoenenproductie fungeert Albanië als het werkpaard van Italië. De Italiaanse opdrachtgevers bepalen veel: design, branding, verkoop. Dit brengt Albanië in een kwetsbare en afhankelijke positie.

Maar het borrelt in Albanië. De ondernemers willen laten zien wat het land kan. En ze willen niet langer afhankelijk zijn van de Italiaanse markt. Schoenenfabrikant DoniAnna heeft als eerste een eigen schoenenmerk ‘made in Albania’. DoniAnna wil nu ook leer gaan finishen in Albanië, om flexibeler in te springen op klantvragen.

Textiel

Ook in de textielsector doen Albanezen voornamelijk het handwerk: de ‘cut-make-trim’. De Italiaanse opdrachtgevers zetten de kleding vervolgens als ‘Made in Italy’ in de markt. Dit maakt de Albanese textielsector kwetsbaar. Albanië is lekker ‘dichtbij’, maar duurder dan lagelonenlanden in Azië. Op termijn kan het niet concurreren met deze landen.

Door ook te gaan ontwerpen, hoogwaardige stoffen te produceren en de geografische ligging ten opzichte van West Europa beter te vermarkten zou in de textielsector het predicaat ‘Made in Albania’ kunnen uitgroeien tot een duurzaam kwaliteitsmerk.

Goedbewaard geheim

Nederlandse bedrijven in de leer- en textielsector realiseren zich nog nauwelijks wat Albanië biedt. Mid-range producten geschikt voor de Westerse markt, jarenlange ervaring met kwaliteitsproductie, korte lead times, kleine oplages: Albanië kan het allemaal.

Qua MVO valt de situatie over het algemeen mee: de sociale wetgeving volgt de EU-standaarden. Alle ondernemers die wij spraken zijn zich terdege bewust van deze regels. Werkdagen van acht uur, sociale premies, zwangerschapsverlof, goed georganiseerde fabrieken met licht en veiligheidsmaatregelen: het is er.

Verbeteringen

Maar perfect is het nog niet. De Albanese regering pakt corruptie op dit moment stevig aan, maar nog steeds kan het belangrijker zijn wie je bent dan wat je bent als je zaken doet in dit land. Ook als het gaat om afvalverwerking moet er nog veel verbeteren: bij de looierijen loopt het afvalwater zo onbehandeld de rivier in. MVO Nederland helpt Albanië deze problemen aan te pakken.

Meer weten?

Wil je meer weten over de (duurzame) kansen die de Albanese leer- en textielsector biedt voor Nederlandse ondernemers? Zoals het aanbod van fabrieken, prijzen, MVO, kansen en contacten? Op 31 maart 2016 organiseert de Albanese ambassade in Den Haag een handelsbijeenkomst waar experts en ervaringsdeskundigen hun kennis delen. De bijeenkomst vindt plaats bij Modint in Zeist. Meld je aan bij Veerle Luiting (MVO Nederland).



Set up by
Intern at MVO Nederland