Heilige mobieltjes zijn cashcow

article
published at 21-11-13, by Grensverleggers Redactie

Text To Change (TTC) zet campagnes op en verkent de markt voor bedrijven in zeventien landen, waaronder Oeganda, Tanzania en Ghana. Via sms-jes en een call center wordt onderzocht of er vraag is naar producten, hoe een merk wordt beleefd en of campagnes effect hebben gehad. Deelnemers worden beloond met sms- of beltegoed.

Floor Montanus is Business Developer bij Research Africa, de onderzoekstak van TTC. Zij meet het effect van campagnes. “Het belangrijkste medium is de mobiele telefoon”. Die zijn heilig in de meeste Afrikaanse landen. “Via de radio roepen we mensen op om mee te doen, waarna ze zich per sms kunnen aanmelden. En dan krijgen mensen een sms of een telefoontje; voor de sms-variant is tien vragen wel zo’n beetje de max voordat deelnemers afhaken.”

“De grotere onderzoeken doen we vanuit een callcenter. Zo bereiken we een goede mix van respondenten, al zijn mannen nog vaak in de meerderheid. In de landen waar wij actief zijn, is het vaak de man in een huishouden die de telefoon heeft.”

“Het hoofdkantoor van Research Africa en TTC zit in Oeganda. Een relatief stabiel land waar veel Nederlandse NGO’s actief zijn. Dat maakte de start gemakkelijker. We doen veel onderzoek in Oeganda zelf, maar inmiddels ook in Tanzania, Kenia, Ghana en Bolivia. Het systeem is schaalbaar en flexibel en is dus makkelijk aan te passen aan de wensen van de opdrachtgever. Zo kunnen we ook kleinere onderzoeken doen, gericht op bepaalde bevolkingsgroepen, dorpen of lokale gemeenschappen.”

Visvragen

“We werken voor NGO’s en bedrijven. Zo kregen we onlangs van Larive International de opdracht om de marktkansen voor visproductie in Kenia te onderzoeken. Zij wilden inzicht in de marktpotentie en haalbaarheid van investeringen in viskweek, als duurzame bron van voedsel. Deelnemers kregen vragen over de hoeveelheid vis die zij eten, welke soorten dat dan zijn, de bestaande verkooppunten en wat ze voor vis zouden willen betalen.”

Kindersterfte

“Een ander voorbeeld: hulporganisatie USAID heeft in Oeganda een voorlichtingscampagne op hygiëne lopen om de kindersterfte terug te dringen. Unilever heeft zich daaraan verbonden. Voor hen onderzochten we hoe hun lijn van zeepproducten wordt beleefd.”

Mening geven = bijzonder

“De respondenten vinden het vaak heel leuk om mee te doen. Terwijl wij hier in Nederland al wel genoeg hebben van enquêtes, vinden ze het in Afrika juist heel bijzonder om hun mening te kunnen geven. En uiteindelijk komt het ten goede van henzelf, want de sociale projecten en campagnes worden beter met hun input. En ze krijgen een directe beloning, vaak in de vorm van sms- of beltegoed. Na het beantwoorden van de vragen wordt dat direct bijgeschreven.”

“Sociale impact is een belangrijke voorwaarde voor ons: onderzoek dat wij doen moet bijdragen aan maatschappelijk welzijn. Voor onderzoek naar wapens of alcohol ben je bij ons aan het verkeerde adres.”