Pillendoos voor magische wortels

article
published at 06-03-17, by Michaël Wilde

Zo nu en dan geef ik een gastcollege aan internationale studenten. Ik probeer dan samen met deze “millenials” in de toekomst te kijken. Aan de hand van allerlei beelden, inzichten en stellingen uit het verleden bespreken we hoe snel de wereld verandert en hoe naïef het is om te denken dat onze blik op de wereld over 15 – 20 jaar hetzelfde zal zijn.

Als belangrijk voorbeeld gebruik ik onze huidige kijk op voeding en gezondheid. Wij weten eigenlijk allemaal wel hoe belangrijk het is om gevarieerd te eten, voldoende rust te pakken en een gezonde “work – life”  balans te hebben. En toch leven wij in een wereld waar wij worden gevoed door een voedingsindustrie die nauwelijks aandacht besteedt aan gezondheid en worden wij behandeld door een gezondheidsindustrie die eigenlijk geen aandacht heeft voor voeding.

Terwijl er heel veel oude en nieuwe kennis op het gebied van voeding en gezondheid is - zeker in Azië en Zuid-Amerika - heeft de “moderne” Westerse geneeskunde ervoor gekozen om symptomen te behandelen in plaats van ziektes te voorkomen. Er valt per slot van rekening meer geld te verdienen met de verkoop van medicijnen, dan met groenten en fruit aan de man te brengen.

Maar het huidige model is onbetaalbaar en de verwachtingen zijn dan ook dat overheden, verzekeraars en professionals in de gezondheidssector zich steeds meer gaan inzetten om ziektes te voorkomen in plaats van behandelen. Met behulp van een scala aan informatiecampagnes, financiële voordelen, boetes en belastingen (bijv. suiker- of vleestaks) gaat men proberen ons gedrag te beïnvloeden. Dit zal een beroep gaan doen op ons gezond verstand en dat lijkt mij een goede ontwikkeling.

Even voor de duidelijkheid, voordat iedereen in de pen springt en mij gaat betichten van een anti-wetenschappelijke houding of kwakzalverij: gezond verstand maakt gebruik van wetenschappelijke inzicht, maar dat wil nog niet zeggen dat je klakkeloos de industrie moet volgen. Die laat zich immers niet alleen door wetenschappelijke inzicht leiden. De wetenschap zelf evolueert ook continu.

Bij Eosta zijn wij onlangs een campagne begonnen om mensen bewust te maken hoe gezond (en lekker) bepaalde wortelgewassen zoals gember, kurkuma en mierikswortel zijn. Kurkuma bijvoorbeeld was al 3000 jaar geleden geliefd om zijn geneeskrachtige werking in het Verre Oosten. Maar er zijn ook duizenden wetenschappelijke publicaties over kurkuma.

Om deze biologische “superroots”  te promoten hebben we - met een knipoog naar “big pharma”- een “pillendoosje” ontworpen voor de verse kurkumawortels. Daarin zit natuurlijk ook een imposante bijsluiter met twee recepten en informatie over de bijwerkingen (o.a. gele vingers en een gele snijplank). Onder de noemer “terug naar je wortels” raden wij iedereen aan om proactief aan je gezondheid te werken en vooral gebruik te maken van je gezonde verstand… zoals onze voorouders dat 3000 jaar geleden ook al deden.



Set up by
Communicatie Duurzaamheids Manager

Join the talk