Geen concessies bij BsaB

article
published at 28-04-14, by Grensverleggers Redactie

Ruud Metten van BsaB, die we eerder spraken over zijn drijvende kaarsfabriek in Bangkok, vertelt over het reilen en zijlen op de werkvloer. Productie, het certificeringstraject en familiegevoel vasthouden ondanks snelle groei en strenge internationale regels "Niet makkelijk. Volgens internationale eisen mag er bijvoorbeeld niet op de grond gewerkt worden."

"Dat biologische zat er vanaf het begin in", vertelt Ruud Metten van BsaB. "Dat begon met keuze voor bamboe, voor de buitenkant van de kaarsen. Dat kopen we van lokale boeren. Daardoor is sojawas een praktische keuze, in plaats van paraffine: sojawas wordt minder heet, waardoor de bamboe niet in de fik vliegt. Het was een logische stap om daarna ook essentiële oliën te gebruiken, in plaats van kunstmatige parfums."

Bamboeboeren failliet

"Veel bamboeboeren dreigden failliet te gaan, maar door ons hebben ze nu toch inkomen. De flessen waar we onze kaarsen in gieten kopen we ook van mensen in de buurt. Ze kennen hier geen statiegeld en zo leveren die flessen toch wat op. Nicolas heeft buurtbewoners een machine gedoneerd, om de flessen op een veilige manier in een goede vorm te snijden. Die kopen wij dan. Zo hebben nu 10 families een dak boven het hoofd."

Elke maand salarisverhoging

"Elke maand krijgen de medewerkers één tot twee procent salarisverhoging. Dat klinkt ongelooflijk, maar het is echt waar. Er is een kok die elke dag maaltijden verzorgt, die krijgen ze gratis. Ze kunnen een opleiding volgen, en als er iemand ziek is betaalt fabriekeigenaar Nicolas de dokter. En als er weer eens een overstroming is, kunnen mensen hier blijven slapen. Het is op die manier meer een familie- dan een productiebedrijf."

"Dat familiegevoel willen we in de nieuwe fabriek vasthouden, maar dat is niet makkelijk. Als je volgens de hoogste internationale eisen wil werken mag je bijvoorbeeld niet op de grond werken. Thaise vrouwen, moeders en vriendinnen zijn dat gewend. Als dat niet meer zou kunnen heeft dat grote impact. We proberen een oplossing te vinden binnen de internationale richtlijnen om dat groepsgevoel toch te houden. We denken nu aan een soort mobiele tafel, eentje die je kunt meenemen zodat de vrouwen per proces of per batch bij elkaar kunnen blijven."

Geen korting

"Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt natuurlijk steeds populairder. Maar als het erop aankomt kijken veel bedrijven toch meer naar de cijfers dan naar het echte verhaal. Klanten denken weleens 'hoe meer ik afneem, hoe minder ik betaal'. Maar wij doen niet aan massaproductie. Olie kun je groter inkopen, maar de rest niet echt. Alles is handgemaakt en dat blijft zo. Daarom kunnen we geen korting geven.

Soms stelt een klant voor om de kosten drukken door parfum te gebruiken in plaats van essentiële oliën. Dan moeten ze dan vooral doen, maar niet met ons. Wij doen geen concessies om snel geld te verdienen. Geen plastic verpakkingen, geen paraffine en geen chemische parfums. Dat is nu eenmaal zo, en dan lopen we maar een grote opdrachtgever mis. Ik ben heel blij dat ik daarover met Nicolas een lijn zit."

Niet slim

"Nee, we zijn het niet altijd over alles eens. Over de geuren die we aanbieden bijvoorbeeld. Er zijn er in totaal zo’n tachtig, daarvan voeren wij er tien in Nederland. Nicolas wil ze allemaal aanbieden, omdat in ieder land weer verschillende wensen zijn. Dat vind ik niet slim, want als je dat doet heb je voor tienduizenden euro’s aan voorraden nodig van geuren die je maar heel sporadisch verkoopt. Gebruik dat geld liever voor productontwikkeling denk ik dan, of voor uitbreiding van de fabriek. Hij kent me nu steeds beter en luistert nu ook vaker naar me.

En andersom luister ik nu ook meer naar hem. Zeker in het begin dacht ik nog wel eens bij grote klanten 'die móeten we hebben'. Dan zei hij nee, dat komt wel, we gaan geen concessies doen. Dat heb ik moeten leren in de loop der tijd."

Certificering hartstikke duur

"Nu zijn we in een traject voor certificering. Ecocert, dus biologisch, voor de geuren en fairtrade voor de rest. Persoonlijk vinden we certificering niet zo belangrijk, eerlijk gezegd. Want wij weten gewoon dat alles klopt. Maar klanten vragen erom, die denken dat het niet fairtrade of biologisch is als het er niet op staat. Zeker als je in Europa op Amerika verkoopt is dat heel belangrijk. Maar dat is hartstikke duur, zo'n 5 tot 10-duizend euro per certificaat.

Bovendien verschillen de eisen per land, hier in Nederland valt fairtrade bijvoorbeeld onder Max Havelaar. In andere landen is dat weer anders. We willen dat in één keer goed doen."