G-Star laat alles zien

article
published at 23-07-14, by Frans Tilstra

In navolging van kledingmerken als Nike, Levi’s en Patagonia heeft het Nederlandse jeansmerk G-Star zijn productielocaties bekendgemaakt. Dat is een opmerkelijke en moedige stap in een sector die wordt gedomineerd door schimmig gedoe over fabrieken en leveranciers. Hoe belangrijk is ‘radicale transparantie’?

Het Amerikaanse sportmerk Nike was in 2005 pionier door een lijst met leveranciers te publiceren. De reactie van het bedrijf destijds: “when you’re being factual, you create something that moves corporate responsibility out of the reputation area and into business process, business innovation and the business case – and that’s exactly the way forward.”

Nike kreeg navolging van Levi’s, Adidas , Patagonia, Timberland, H&M en een paar kleinere merken, maar daar bleef het bij. De meeste kledingbedrijven denken dat informatie over je leveranciers openbaren gelijk staat aan het verspelen van je concurrentievoordeel. Dit geldt vooral voor bedrijven die slechts concurreren op prijs en niet op design of kwaliteit.

Productielocaties openbaar

Nu heeft G-Star dus ook zijn productielocaties bekendgemaakt. Daarbij gaat het bedrijf verder dan de meeste bovengenoemde merken. Op een interactieve wereldkaart krijg je naast de fabrieksnaam te zien welke producten er worden gemaakt, hoeveel mensen er werken, wat de man/vrouw-verhouding is, welke MVO-certificaten het bedrijf heeft en met welke NGO’s de fabriek samenwerkt.

De kaart toont alle fabrieken waarmee G-Star minstens twee jaar een relatie heeft. Het gaat om 27 fabrieken in landen als China, India, Bangladesh en Portugal. Zij maken gezamenlijk meer dan 95% van G-Stars collectie. “Our supply chain partners play an important role in reaching our goal to make a strong product in a sustainable way”, stelt G-Star. 

Radicale trend

Volgens G-Star is transparantie een noodzakelijke stap op weg naar een verantwoorde kledingindustrie. Daarmee haakt het bedrijf in op een trend die volgens kenners onomkeerbaar is: radicale transparantie naar consumenten over productie en zelfs bedrijfsvoering.

“Any brand that wants to be premium is going to have to embrace the concept of radical transparency”, schreef MVO-manager Niall Dunne van British Telecom recent in The Guardian. Hij denkt dat bedrijven met hulp van Big Data veel gerichter kunnen communiceren over duurzame producten en zo een klantrelatie zullen opbouwen die gebaseerd is op gedeelde waarden, en niet op informatieasymmetrie..

Niks engs

Zo ver als de nieuwste Social Media-startup Buffer gaat het allemaal nog niet. Dat bedrijf uit Sillicon Valley publiceert zelfs de salarissen van zijn medewerkers, maar G-Star toont wel aan dat transparantie niks engs is, als je tenminste overtuigd bent van de toegevoegde waarde van je eigen product. Wie volgt?



Set up by
Schrijver