Fashion Revolution Day: waarom laten kledingmerken ons niet alles zien?

article
published at 18-04-16, by Grensverleggers Redactie

Op 24 april wordt voor de derde keer Fashion Revolution Day georganiseerd. Op die dag stellen consumenten in meer dan 89 landen een simpele vraag aan modemerken: #WhoMadeMyClothes? Het doel: merken bewegen om veel transparanter te worden over hoe hun kleding wordt gemaakt.

Geschreven door Jos Cozijnsen

Jaarlijks is 24 april een dag ter nagedachtenis aan de meer dan 1000 slachtoffers van de Rana Plaza kledingfabriekramp in Bangladesh en voor alle makers van kleding. Dit jaar zijn er de hele week ‘Fashion Revolution Week’-activiteiten in het licht van respect voor de makers van onze kleding.

Aan consumenten de taak producenten via sociale media een simpele vraag te stellen: "Wie maakt mijn kleding?" #WhoMadeMyClothes. Iconen als Livia Firth, Viviane Westwood en Kate Hamnet steunen Fashion Revolution Day; en in Nederland Victoria Koblenko, Andrée van Es, Sanne Vogel en Hans Ubbink.

Wat merken (niet) willen vertellen

De meeste consumenten kunnen er niet op vertrouwen dat hun musthave duurzaam en eerlijk is gemaakt. Daarom onderzocht Fashion Revolution Day het transparantiegehalte van 40 grote merken. Het beste scoren Levi Strauss, H&M, Inditex (Zara etc), Adidas en Primark. Het slechtste: Chanel, Forever 21, Hermès en Prada.

Transparantie betekent nog niet dat de merken volledig duurzaam en eerlijk zijn. Zo controleert 40% van de merken de arbeidsvoorwaarden niet. En 53% van de merken weten niets over de grondstoffen waar de kleding van is gemaakt!

Maar transparantie is onmisbaar voor de controle op de uitvoering van afspraken door fabrieken en hun onderaannemers. We roepen grote Nederlandse merken op mee te werken aan de Fashion Transparancy Index 2017.

Vorig jaar vroegen 700.000 mensen #WhoMadeMyClothes en waren er 124 miljoen hits. Dit jaar hopen we dat 900.000 mensen meedoen en dat tenminste 160 kledingmerken reageren. En de merken worden uitgenodigd om consumenten actief te informeren met #IMadeYourClothes.

Nederlands Kledingconvenant: merken laat je zien!

De Nederlandse kledingbranche heeft vorige maand met de regering en maatschappelijke organisaties een Kledingconvenant gesloten om de kledingindustrie te verbeteren en rampen zoals die in Bangladesh te voorkomen. Dat juichen wij toe. Dat is allemaal niet in een keer opgelost. Maar de weg ernaartoe is wel belangrijk. Fashion Revolution Day is een uitgelezen kans voor merken om daar aandacht aan te geven.

De respons is helaas nog teleurstellend. Brancheorganisaties geven de voorkeur aan interne activiteiten. En kledingmerken waar we al wat openingen van transparantie zien, willen liever eerst meer weten over de eigen productie en willen in 2017 wel meedoen.

Dat bevreemdt ons. We weten dat verduurzaming niet in een keer klaar is, maar de stappen daar naar toe zijn ook belangrijk. Consumenten willen gewoon weten of het de kledingmerken interesseert en ze op zijn minst weten #Whomademyclothes?

Merken die al duurzaam en eerlijk zijn begonnen, als Studio Jux en het Britse People Tree, hebben er geen moeite mee: op hun site staan de locaties van wie de kleding maken en zij rapporteren over de omstandigheden.

Fashion Revolution Event in MeetBerlage Amsterdam

Het Nederlandse Fashion Revolution Team organiseert op 24 april een social media event in MeetBerlage in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Consumenten kunnen er merken en bloggers ontmoeten, workshops volgen over duurzame mode, de mondiale aandacht voor Fashion Revolution Day volgen, en hun foto’s vanuit de photobooth direct online posten met de hashtags.

Hoe kunnen merken meedoen aan Fashion Revolution?

Merken kunnen op diverse manieren meedoen:

  1. Tijdens Fashion Revolution Week reageren als consumenten online jouw merk met de foto van een kledingstuk vragen #WhoMadeMyClothes. Je kunt bijvoorbeeld iets vertellen over de fabriek en foto’s van de kledingwerkers laten zien.
  2. Gedurende de Fashion Revolution Week consumenten informeren via (social media) communicatiekanalen waar de kleding worden gemaakt met #IMadeYourClothes!
  3. Op 22 april zal INretail je op de hoogte hebben gebracht over doel en inhoud van het convenant. Kom op ons event het Kledingconvenant symbolisch ondertekenen en ga in gesprek met het publiek. Wij zouden het waarderen als een vertegenwoordiger aanwezig is om vragen van klanten te beantwoorden en meer te vertellen over de productieprocessen en ambities.
  4. Vraag bloggers of vloggers om mee te doen door iets over je merk te schrijven in verband met de herkomst en productie van uw kleding.
  5. Informeer klanten. Besteed er in je webshop, mailings of middels jouw etalages aandacht aan.

Informatie, verhalen of visuals voor merken: http://fashionrevolution.org/get-involved/brands/