Ethiohipsters

article
published at 06-05-15, by Guido van Staveren van Dijk

Begin januari vloog Anne van der Veen naar Ethiopië om mee te werken aan de Moyee FairChain Revolutie. Op Grensverleggers geeft zij een update van haar avonturen.

Ik durf te wedden dat Ethiopië in de hoofden van de meeste Nederlanders nog bekend staat om bolle kinderbuikjes en hongerige ogen. De erfenis van de grootse campagne van Band Aid over de hongersnood in de jaren 80. Maar Ethiopië is inmiddels een kweekvijver van Afrikaanse ondernemers en trendsetters.

Armoede is er zeker nog in Ethiopië. In de hoofdstad, Addis Ababa, lopen veel zwervers op straat. En zeker buiten de steden zie je kinderen met gescheurde t-shirt die bedelen om simpele dingen als zeep en waterflessen. NGO’s en de Ethiopische overheid zetten veel in het werk om armoede te bestrijden. En ondernemersinitiatieven zoals het inclusieve business model van Moyee Coffee dragen hier aan bij. Er gebeurt al veel en resultaten zijn zichtbaar. Ethiopië heeft een van de snelst groeiende economieën ter wereld, met een stijging van meer dan 10% per jaar. Hier heeft men het idee te leven in de gouden eeuw van Ethiopië.

En dat is juist ook de kant die ik van Ethiopië wil laten zien. Ethiopië als kweekvijver van Afrikaanse ondernemers en trendsetters. Het is al even geleden dat de meeste Ethiopiërs toegang kregen tot TV en telefoon. Nu lopen de meeste bewoners met een protserige smartphone bellend over straat. Zakenlui halen ’s morgens hun cappucino bij de Kaldi’s, de Starbucks look-a-like koffietent, die op elke hoek een vestiging opent. Overal in Addis Ababa schieten kantoorgebouwen en appartementen complexen uit de grond. Ook wordt er een noord-zuidlijn gebouwd, in sneltreinvaart, anders dan die van Amsterdam. De stad krijgt de allure van een moderne metropool, met multicolor lichtgevende palmbomen langs Bole Road.

En mondiale trends krijgen in Ethiopie massale bijval. Zo is er elke paar weken een hip en happening festival in de Tropical Gardens, met namen als Salem Festival en Taste of Addis. Het groene en bloemerige park van Addis Ababa staat vol fusionfood etenskraampjes en het hoofdpodium wordt afgewisseld tussen een traditionele Ethiopische dansacts, Congolese rappers en een Zweedse soulzangeres. Het is de uitbundigheid en speelsheid die je kent van Best Kept Secret festival of Into the Great Wide Open. Van de bezoekers zijn minstens 95 procent uit Ethiopië en zijn gehuld in uitgesproken catchy kleding en wandelend met een selfiestick.

Ja, dat is nog wel de meest opvallende trend in de straten van Addis Ababa, de Ethiohipster. Overgewaaid uit de rest van de wereld loopt een horde twintigers met bloemenbloesjes, OBEY petjes en het laatste model sneakers. In mijn favoriete Ethiojazz bar Flirt stond ik gisteren naast de Ethiopische versie van Eric Corton. Een zelfverzekerde veertiger met gemelleerd grijs pak met jacketje, sikkig baardje en om zijn hoofd een bandana met een hoed erover. En dan vergeet ik nog de opzichtige Blaudzun bril en de look is compleet.

Zulke hippy campers gaan natuurlijk niet naar de gemiddelde kroeg of restaurant. Dus poppen er ook overal juice tentjes, vintage hamburger joints en vinyl garden parties op, waar Ethiohipsters na hun startup baantjes samenkomen en brainstormen over nieuwe events. Er komen steeds meer creatieve hotspots bij. Tegen het einde van het jaar staat zelfs de eerste Design Week van Addis Ababa gepland. Met vast weer een wave upcoming gadgets and accessoires waar de Ethiohipster volgend jaar de straten mee versierd.

Bron eerste foto