Duurzame olievlek van 'missing middle'

article
published at 29-07-15, by Grensverleggers Redactie

De tijd vliegt. En Peter Stolze van Lendahand af en toe ook. Eerder spraken we de andere Peter over het toen net gestarte Lendahand. Nu, twee jaar later, is er een hoop gebeurd, maar er staat ook nog een hoop op de agenda.

"Sinds het vorige interview hebben we Colombia en Ghana aan ons portfolio toegevoegd", vertelt Peter Stolze. "We zijn druk bezig om meer landen toe te voegen. We zijn nu bijvoorbeeld in gesprek met partners in Mongolië."

Lendahand vraagt Nederlandse particulieren een bedrag uit te lenen via hun website aan buitenlandse MKB'ers. Zodra het streefbedrag voor een project van een lokale ondernemer is bereikt, maken ze het geld over naar een lokale partner die ervaring heeft met kredietverlening aan MKB’ers. De partner zorgt ervoor dat het bedrag tegen een betaalbare rente bij de lokale ondernemer terechtkomt. Ondernemers die ook wel de 'missing middle' worden genoemd, omdat ze vaak geen toegang hebben tot betaalbare financiering. De Nederlandse investeerders krijgen als tegenprestatie 3 tot 4 procent rente op hun lening op jaarbasis. Hoe meer projecten en landen waar investeerders uit kunnen kiezen, hoe beter. Met de leningen worden banen gecreëerd.

Kaf van koren scheiden

Niet ieder project uit ieder land kan zomaar bij Lendahand aankloppen. Na twee jaar weten ze het "kaf van het koren te scheiden". Het risico dat uitleners hun geld niet terugkrijgen, mocht een partner bijvoorbeeld failliet gaat, wil Lendahand zo klein mogelijk houden. En met effect. Tot nu toe is iedere leningen terugbetaald aan de uitleners.

"Eigenlijk willen we ieder jaar twee nieuwe lokale partners toevoegen aan onze website die financiering aan MKB’ers verstrekken. De selectie is alleen ontzettend tijdrovend. We screenen de partijen op allerlei criteria. Hoe staat de organisatie ervoor? Wat voor  opleiding hebben de werknemers gehad? Zitten er fatsoenlijke lui aan tafel met een goed karakter? Hoe zien de strategie en de jaarplannen eruit? Toont de balans een gezonde verhouding tussen eigen vermogen en vreemd vermogen? Kan een partij wanbetalingen afdekken en is hun buffer groot genoeg?

De lokale partner screent vervolgens weer de ondernemers. Is de MKB'er minimaal drie jaar in bedrijf? Hebben ze eerdere leningen netjes terugbetaald? Op welke manier zijn ze bezig met duurzaamheid? We hebben een duidelijke voorkeur voor bedrijfjes met een duurzaam product of bedrijfsproces, waarbij vooral wordt gewerkt met natuurlijke materialen en volgens het principe van recycling. Kortom: voordat een ondernemer met zijn aanvraag op onze website staat, ben je weken verder."

Dominante CEO

"Wat in Afrikaanse landen nog wel eens het geval is, en dat willen we voorkomen door zo’n screening, is dat lokale organisaties gerund worden door een sterke, dominante CEO. Zo'n persoon heeft zoveel macht en controle dat hij alle beslissingen neemt. Wat je wilt is een directeur die andere mensen en hun kennis betrekt bij de besluitvorming."

Win-win 

De komende 2 jaar is Lendahand zelf ook nog afhankelijk van externe financiering. "Maar die financiering houdt wel een keer op. Crowdfunding bijvoorbeeld werkt goed om funding aan te trekken, maar dat kunnen we niet voor altijd blijven doen. We moeten in de nabije toekomst toch echt onze eigen broek op kunnen houden.

Daarom is het belangrijk dat we wat betreft uitgeleend geld via de website elk jaar verdubbelen. En naar ons idee moet dat lukken. In 2015 zijn we al met 150% gegroeid. Spaarrekeningen leveren tegenwoordig nog maar weinig op en mensen willen een gezonde rente voor hun geld. Tegelijk helpen ze een ondernemer aan de andere kant van de wereld met zijn business en het creëren van banen. Een win-win situatie."

Duurzame olievlek

Ook het creëren van meer naamsbekendheid staat hoog op de agenda. Beperkt marketingbudget, maar wel hard willen groeien is de uitdaging. "Met marketing moeten we creatief omgaan. We zetten flink in op social media en online content. We schrijven veel blogs en sluiten deals met andere websites om onze banner te tonen. Daarnaast is ons PR bureau druk met het pluggen van ons verhaal. Mond-tot-mond reclame blijft natuurlijk ook erg belangrijk. Veel uitleners komen via een broer, vader of collega bij ons terecht. Als een duurzame olievlek die uitbreidt!"

Kennis = beste rendement

Een ander plan is het uitrollen van de stichting van Lendahand die in 2014 startte. "Met de BV lenen we geld uit aan ondernemers in opkomende landen. Met de Foundation trainen we die ondernemers. Geld is één, maar kennis is ook heel belangrijk. Bijvoorbeeld over boekhouding en het maken van jaarplannen. De stichting werkt met een donatiemodel. We spreken met Nederlandse partijen of zij het interessant vinden om zich aan te sluiten bij de stichting en zo workshops mogelijk te maken. Met cursussen kunnen de ondernemers succesvoller worden en meer impact creëren." Zoals Benjamin Franklin zou zeggen: een investering in kennis levert altijd het beste rendement op.



Set up by
Schrijver