Duurzaam tripje met locals

article
published at 11-08-15, by Grensverleggers Redactie

Na jaren gewerkt te hebben bij een grote reisorganisatie, besloot Saskia Griep haar eigen avontuur te beginnen. Ze richtte het reisplatform Better Places op. Geen massale, doorsnee tours, maar kleinschalige touroperators die de échte pareltjes van bestemmingen kennen. "Die kleine operators zijn hartstikke goed! Met een local op pad is zoveel leuker."

Saskia omschrijft Better Places als "een platform voor avontuurlijke reizigers waar ze in contact komen met lokale touroperators op verre bestemmingen, om samen de ideale reis uit te stippelen." Hun motto: connect with locals. Er worden trips aangeboden over de hele wereld, zoals in Jordanië, Ethiopië, Mongolië, India, Mexico, Nicaragua en Indonesië. Het is een mix van dertig grote, maar ook kleine operators. Better Places selecteert alleen operators die zich inzetten voor duurzaam ondernemen.

 

Sociale duurzaamheid

"Duurzaamheid is natuurlijk een ruim begrip, maar wij kijken vooral naar de sociale kant. Laatst hadden we bijvoorbeeld een operator in Jordanië die zei: "ik plant af en toe een boom". Leuk, maar dat is niet wat wij onder duurzaamheid verstaan. Wij willen dat operators het begrip invullen door lokaal ondernemerschap te stimuleren. Denk aan een 'home stay', een kookworkshop of een fietstocht onder begeleiding van locals. Het geld dat reizigers uitgeven, komt bij de lokale bevolking terecht."

Better Places gooit touroperators niet zomaar in het diepe. Er worden workshops gegeven om ze te helpen bij duurzaam ondernemen. Daarbij worden de punten gehanteerd van Travellife. "We hebben een student laten onderzoeken waar de operators nu staan en vervolgens een actieplan opgesteld. Hoe kun je er als operator voor zorgen dat je aan het eind van het jaar een Travellife certificaat hebt? Wat heb je daar voor nodig? En wat kunnen wij doen? Daarnaast hebben we twee actiepunten gedefinieerd die wij promoten onder de touroperators: maak bekend aan je zakenrelaties dat je duurzaamheid belangrijk vindt en deel informatie hierover. Bijvoorbeeld met hotels en transportbedrijven. En connect met locals. Zorg ervoor dat je lokale uitstapjes aanbiedt aan reizigers."

Gelijkwaardig communiceren

Ook aan de communicatie van de touroperators valt soms nog wat te verbeteren. "Bij Better Places draait het om luisteren en vragen stellen. De touroperator gaat met de reiziger in gesprek over de wensen. Het is echt maatwerk, samen zo’n reis maken. Alleen in sommige culturen, zoals Azië, is dit lastig. Wij communiceren heel informeel. Dat zijn zij daar niet gewend, klant is nu eenmaal koning. Het kost minimaal een jaar voordat een Aziatische operator echt op gelijkwaardige manier communiceren met klanten. Niet van: 'jij wil dit, oké dan doe ik dat gelijk voor je.' Maar op een manier dat reiziger en operator gelijk zijn."

"Het contact tussen de touroperator en klant duurt vaak lang. Gemiddeld veertig dagen. De reis is dan nog niet eens geboekt. Het is een aanvraag. Het komt ook regelmatig voor dat mensen dan toch niet boeken. Bijvoorbeeld als ze naar Thailand willen reizen. Daar is veel concurrentie en veel mensen zijn puur op zoek naar de goedkoopste prijs. Dat ga je bij ons niet vinden. Dat is niet onze kracht."

What’s Next?

Better Places wil uitbreiden naar Duitsland en daar ook reizen aan gaan bieden. Verder zijn ze sinds kort aangesloten bij Social Enterprise. "We gaan samen met een aantal andere reisorganisaties in kaart brengen wat onze impact is."

Als reisorganisatie blijft Better Places verder natuurlijk druk met het uitbreiden van reisbestemmingen. "Over een jaar willen we minstens vijftig bestemmingen hebben”, vertelt Saskia. Maar groter worden, betekent dat niet automatisch een beetje controle kwijtraken? “Daar ben ik niet bang voor. Als je de selectie maar goed doet. Dat is voor ons ook wel een les geweest: doe niet te veel concessies. Soms heb je een operator waarvan je denkt: deze kan ik nog jaren blijven trainen, maar dit gaat het gewoon niet worden. Geen commitment, geen interesse in jouw ideeën. Dan moet je soms rigoureus zijn en zeggen: we kunnen beter stoppen, dit gaat voor niemand werken."