Dit is Afrika voor beginners…

article
published at 29-06-16, by Grensverleggers Redactie

De mode-industrie is altijd op zoek naar plekken voor snellere en goed geprijsde orders. Nu heeft het Afrika op de radar: geen gemakkelijk continent om te ondernemen. Veel modemerken zijn neergestreken in Ethiopië. Ook voor duurzaam leer liggen daar goede mogelijkheden. Onderzoeker van MVO Nederland Frans Tilstra legt uit.

“Ethiopië ligt relatief dichtbij, heeft een grote bevolking en dus veel arbeidskrachten, lage productiekosten, het kent nauwelijks corruptie en bezit hoogwaardig leer.” Tilstra schudt het rijtje voordelen om zaken te doen in Ethiopië moeiteloos uit zijn mouw.

Ondanks al deze pluspunten weten nog niet veel leerbedrijven het Oost-Afrikaanse land te vinden. Tilstra: “Simpelweg omdat ze nog niet op het idee gekomen zijn om in Ethiopië te sourcen. Ze kopen Ethiopisch leer nu in een land als Italië of China in. Direct inkopen in Ethiopië vinden veel ondernemers nog te spannend.”

Geen kinderarbeid

Natuurlijk is Ethiopië niet het walhalla. Het land is bijvoorbeeld erg bureaucratisch, met de douane als lastig te nemen horde. Tilstra: “Je krijgt spullen wel gemakkelijk het land uit, maar niet in. Dat kan onhandig zijn omdat je niet alles lokaal kunt sourcen. Accessoires bijvoorbeeld.”

Ook is het prijspeil nog niet in alle gevallen concurrerend met andere leerlanden. Weliswaar is een leefbaar loon in Ethiopië laag en is er geen invoertarief, het gebrek aan efficiëntie heft dit voordeel soms op.

Verder is de kwaliteit van het leer en de leerproducten anders dan wat wij in Europa wensen. Daar moeten veel producenten nog in ontwikkelen. “Gelukkig willen ze graag en communiceren ze goed. Ook de overheid doet zijn best export te stimuleren. ”

Dan de MVO-toestand van het land. Tilstra: “Veel gaat al goed. Kinderarbeid bijvoorbeeld komt in Ethiopië weinig voor. Ook uitbuiting van werknemers tref je relatief weinig aan, al is leefbaar loon een punt van aandacht. Er is wel veel te winnen op het gebied van afvalverwerking, waterzuivering, veilige werkomstandigheden en recycling.”

Nauwelijks concurrentie

Tilstra benadrukt dat de kloof bij prijs, kwaliteit en de MVO-onderdelen overbrugbaar is. “Het is een zaak van de lange adem, maar deze problemen zijn in mijn ogen overkomelijk. Bovendien wegen de voordelen zwaarder. Als je kijkt naar de prijs van het leer, die is nu vooral zo hoog door het inefficiënte werken. Als Ethiopische bedrijven daarin verbeteren, kun je die kloof al grotendeels dichten.”

Ethiopiërs zijn over het algemeen een welwillend en goedlachs volk, ontdekt mode-expert Giovanni Beatrice van CBI hier in Addis Abeba.

Op naar Ethiopië

MVO Nederland en CBI (Centrum ter Bevordering van Import uit Ontwikkelingslanden) helpen Nederlandse bedrijven om die kloven te dichten. “Bedrijven krijgen van ons een marktonderzoek op maat. Wij zijn er geweest en kunnen ze daardoor helpen aan bijvoorbeeld bedrijfsprofielen van Ethiopische leerbedrijven. Als ze besluiten naar Ethiopië te gaan, kunnen wij een MVO-plan voor ze opstellen. Daarin brengen we de MVO-situatie bij producenten nauwkeurig in kaart en geven we advies.

CBI helpt vervolgens om de verbeteringen ook daadwerkelijk door te voeren. Bijvoorbeeld door het verzorgen van trainingen over ‘veilig werken’. Natuurlijk ligt er ook een investeringstaak voor de Nederlandse bedrijven, maar volgens mij is er verder geen belemmering voor ze om naar Ethiopië te gaan.”



Set up by