Denim-goeroe geeft duurzame impuls aan jeansmarkt

article
published at 29-10-14, by Grensverleggers Redactie

Denim-goeroe, James Jeans, Mister Jeans. Noem hem hoe je hem wilt noemen, feit is in elk geval dat James Veenhoff met het Amsterdamse Red Light Selvedge-project een duurzame impuls geeft aan de jeansmarkt.

“De wereldwijde vraag naar katoen blijft maar stijgen. Dit heeft een enorme impact op agrarisch land en het milieu. Daarnaast wordt veel kleding eerder weggegooid dan dat ze opgedragen is, dat is zonde. Iedereen kent deze verhalen inmiddels wel, maar er wordt zo weinig aan gedaan. Voor mij was dat reden om na te denken over een manier om jeans te recyclen, want een van de productgroepen die zich leent voor recyclen is jeans. Jeans heeft karakter, en dat kan worden versterkt door een percentage katoen te gebruiken dat eerder is gedragen. Met mijn stichting House of Denim zijn we hierover gaan brainstormen.”

Geitewollensokken

“Recyclen van jeans heeft echter nogal wat problemen. Om te beginnen heeft het begrip ‘recyclen’ in combinatie met jeans iets geitewollensokken-achtigs. Wij zouden dus iets stoerders, iets spannenders moeten doen. Een ander probleem is dat veel jeansmerken aarzelen om dergelijke gerecyclede producten in hun collectie op te nemen. Simpelweg omdat de klant het niet wil. Daarbij komt ook nog eens dat recyclen van jeans duurder én moeilijker is dan de normale jeansproductie. Ook zijn er geen standaarden over hoe je zoiets moet doen en zit de technologie verspreid over heel Europa. Maar deze problemen waren voor ons geen reden om het dan maar niet te doen…”

Jeansmodellen in 2015

“We kwamen er al snel achter dat we de vraag zelf moesten gaan creëren. Daarbij zijn we geholpen door KICI, de stichting die landelijk textiel inzamelt. Zij gaven ons een budget om een pilot op te starten, waarmee we uiteindelijk ons eigen doek konden kopen. Het jeansmerk Kings of Indigo hoorde van onze plannen en was enthousiast. Zij besloten ook een kilometer doek te kopen. Door dat grotere volume kon de prijs omlaag. De hele keten kon zo op gang komen: kleding uit Amsterdam werd ingezameld, de jeans werden eruit gesorteerd, ze konden worden vervezeld, en daarna konden de spinner, de wever en het atelier aan de slag. Resultaat is nu een jeansdoek van oude Amsterdamse spijkerbroeken dat er prachtig uitziet. Wij gaan er onder meer schorten van maken, en Kings of Indigo maakt er twee modellen jeans van, die in 2015 in de handel komen.”

Hennep

“We hebben gekozen voor de naam Red Light Denim. Dus bewust geen ‘recycled denim’, of ‘sustainable jeans’ of zoiets. Daarmee zou je de nadruk leggen op het verleden, op het afval dat het ooit was. Wij wilden juist de stoerheid en de oorsprong van de jeans benadrukken. Towards pleasure, away from pain. Amsterdam is cool, dus deze denim is ook cool. Om het extra stoer en spannend te maken, hebben we wat hennep gebruikt bij de productie. Het is dus echt Amsterdams, maar uiteraard is dit idee eenvoudig te kopiëren naar andere steden. Ik zou best eens Eiffel Tower Jeans willen maken bijvoorbeeld. Of Windmill Jeans, die bestaat uit gerecyclede Nederlandse jeans.”

Gezamenlijk inkopen

“Superbelangrijk hierbij is gezamenlijkheid en schaalgrootte. Alle jeansmerken die interesse hebben, moeten zich dan ook vooral bij ons melden. Al kopen ze maar 250 meter doek in. Echte crowdsourcing dus. Met elkaar kunnen we groot inkopen, waardoor de prijs gedrukt wordt en duurzaamheid in de jeanswereld steeds meer mogelijk wordt.”