De Zweedse consument is “om”

article
published at 18-09-14, by Michaël Wilde

Terwijl de wereld in brand staat, radicalisme oprukt en ebola nog meer slachtoffers eist, is er gelukkig ook goed nieuws te melden… zeker als duurzame grensverlegger in de tuinbouw. De Zweedse consument is “om” en kiest massaal voor lokaal, duurzaam en biologisch.

Dat zie je terug in de indrukwekkende cijfers die onlangs werden gepubliceerd: de afgelopen zes maanden is er in Zweden 40% meer bio verkocht dan in dezelfde periode een jaar geleden.

Vorige week was ik in Zweden om o.a. te onderzoeken waarom biologisch juist nu zo in trek is… wat is er gebeurd?  Het komt eigenlijk allemaal op het volgende neer:

  • Afgelopen jaar was er een groot schandaal rondom pesticideresiduen op druiven, bananen en in wijn en dit werd breed uitgemeten in de landelijke media. Zover ik begrijp was er behoorlijk wat verontwaardiging onder de Zweedse bevolking, met name omdat de residuen zelfs terug te vinden waren op het vruchtvlees van gepelde bananen.
  • Tegelijkertijd startte de belangrijke milieuorganisatie Naturskyddsföreningen met de campagne “Stap over op bio”.  De campagne richtte zich met name op de sociale media en bleek zeer effectief te zijn.
  • De Zweedse supermarkten (ICA, Axfood en CO-OP) pikten dit snel en breidden hun assortiment aanzienlijk uit. Daarnaast zorgden ze ervoor dat de prijzen realistisch bleven (lees: niet te hoog), ondanks de gestegen vraag.
  • Ten slotte gingen de supermarkten in samenwerking met KRAV (de Zweedse bio-organisatie) veel meer over biologische producten communiceren en werd er veel aandacht besteed om ze  zo aantrekkelijk mogelijk te positioneren. Bijvoorbeeld: biologische groente en fruit werden zo veel mogelijk onverpakt aangeboden, zodat ze er veel mooier en natuurlijker uitzagen, waardoor de drempel om ze in het mandje te leggen veel kleiner werd.

De consument beloonde het lef van deze winkelketens en ging nog meer bio kopen en die positieve spiraal heeft geleid tot de situatie zoals die nu is. Aangezien juist de consument een sleutelrol speelt in het stimuleren van een duurzamere landbouw (zonder vraag geen aanbod) is dit een geweldige ontwikkeling en goed nieuws voor iedereen die de biologische sector een warm hart toedraagt.

Of deze groei gaat doorzetten en wij dit ook gaan zien in andere landen? Ik denk het wel…sterker nog, ik weet het zeker!

Meer info over de Zweedse markt ? http://arkiv.krav.se/mrapport/krav-market-report-eng.pdf

The post De Zweedse consument is “om” appeared first on Grensverleggers.



Set up by
Communicatie Duurzaamheids Manager

Join the talk