De vrouwen van Myanmar kunnen hun land het beste vooruit helpen

article
published at 10-02-16, by Grensverleggers Redactie

Jarenlang profiteerden machtige lokale heren van Myanmars economische schatten. Nu het land opener is geworden, profiteren buitenlandse machtige mannen mee. Natasja van Schaik en Giovanni Beatrice zien het liever anders. Zij trainen lokale vrouwen tot succesvolle werk- en onderneemsters met hun programma ‘Women of Myanmar’.

Giovanni komt al een tijdje in Myanmar, voor zijn werk bij ontwikkelingsorganisatie CBI. Daar zag hij een ontluikend land: vol ambitie, met een groeiende economie, maar ook pas heel recent iets vrijer. De decennialange dictatuur van de militaire junta heeft de economie vakkundig verwoest. Sterke lokale bedrijven zijn schaars. Veel investeringen komen van buitenlandse bedrijven.

In jeugdvriendin en HvA-docent Natasja van Schaik vond Giovanni een medestander voor een opmerkelijk idee: wat als we lokale vrouwen helpen economisch zelfstandig te worden? Zich te ontwikkelen tot succesvolle werknemers en ondernemers? Dan kunnen we misschien helpen ervoor te zorgen dat een groter deel van de nieuwe welvaart in Myanmar terechtkomt waar zij hoort: bij de lokale gezinnen.

Vrouwen > mannen

De doelgroep is heel bewust beperkt tot vrouwen. "Mannen in ontwikkelingslanden hebben vaak de neiging om nieuw verkregen welvaart aan onduurzame dingen te besteden”, zegt Natasja. "Vrouwen hebben andere prioriteiten. Zij nemen de beslissingen in het gezin als het gaat om onderwijs, zorg en welzijn. Als je armoede wilt bestrijden, kun je niet om vrouwen heen.”

Vrouwen zijn gewend om te werken in Myanmar; daarop rust geen taboe. “Wel tonen veel mensen weinig initiatief en ze zijn zeer bescheiden. Het land heeft jarenlang onder een verstikkende dictatuur geleefd. Zelfontplooiïng is daardoor een fenomeen dat de meeste mensen nog moeten leren.”

Trainingsweek

Natasja en Giovanni bieden vrouwen een trainingsweek waarin ze hun professionele én sociale vaardigheden ontwikkelen. Hoe neem ik een professionele houding aan? Hoe presenteer ik mijn werk en ideeën? Hoe voer ik een effectief telefoongesprek? Het doel is vrouwen te helpen succesvoller te worden binnen hun organisatie, of – als ze zelfstandig zijn – met hun eigen bedrijf.

Vanaf 21 maart 2016 vindt de eerste trainingsweek plaats in de (voormalige) hoofdstad Rangoon. Onder meer werkneemsters van Heineken, Campina en de grote lokale telecomprovider Telenor doen mee. Ze leren hun ideeën en ambities te formuleren, hun idee te concretiseren, te presenteren en te evalueren en hun eigen presentatie te verbeteren.

“Voor onszelf is het ook een test”, vertelt Natasja. “Na de eerste demoweek – er is nog plek voor extra deelneemsters - kunnen we ons programma zelf ook verbeteren. Uiteindelijk willen we een gecertificeerd, commercieel levensvatbaar onderwijsprogramma worden. Maar het belangrijkste is de eerste deelneemsters te begeleiden naar professioneel succes.”

Check de website: w-o-m.nl.