De trui die nooit uit voorraad raakte

article
published at 24-10-16, by Futureproof Community

Heet van de naald, we hebben er weer een nieuw duurzaam kledingmerk bij. SoGoodToWear maakt slow fashion basics van cashmere. En dat werkt, aldus oprichtster Jacqui Burger. "Wij maken geen mode, we zijn niet de nieuwe Gucci. We maken basics die lang meegaan en fijn zitten."

Helemaal nieuw is het sociaal ondernemen voor Jacqui Burger niet. Al een tijdje runt ze Good to Give. “Wij geven kleine ondernemingen in Bolivia, India, Nepal en Bangladesh een kickstart door producten bij ze te kopen voor kerstpakketten en geschenken.”

Afgelegen gebieden

In de hoofdstad van Nepal, Kathmandu, kwam Burger op het spoor van cashmere. Ook zag ze de afgelegen gebieden in Nepal met nauwelijks werkgelegenheid. Burger: “Ik weet nog dat ik dacht: wat zou ik graag willen dat mannen en vrouwen hier lokaal kunnen werken.” Een idee was geboren.

Met het brei- en weefatelier in Nepal is Burger tevreden. “We betalen ongeveer 30-40% boven het minimumloon en zorgen ervoor dat de werknemers onder veilige omstandigheden kunnen werken. Ook letten we op gender equality. We betalen mannen en vrouwen evenveel.” De volgende stap? Kuddes cashmeregeiten naar Nepal halen.

Op dit moment komt de fairtrade cashmere die SoGoodToWear gebruikt uit China. Daar valt heel wat op aan te merken. Burger: “We hebben weinig controle en mogen niet langskomen om te kijken. De cashmere is wel gecertificeerd, maar we hebben liever zelf alle controle.”

Cashmere-geiten

SoGoodToWear hoopt over twee jaar hun eigen cashmere te gebruiken in de basics. “We willen het geitenhoeden, wat ook voor extra werk zorgt, terugbrengen naar Nepal”, vertelt Burger. “We gaan werken met kleine kuddes. Dat houdt het overzichtelijk en zo voorkomen we overbegrazing en ziektes. Geitenhoeden is niet nieuw voor Nepalezen, alleen zijn het nu vaak vleesgeiten die ze hoeden. ”

Kastenstelsel

Ondernemen in Nepal mét Nepalezen dus. Dat zorgt ook weleens voor situaties die je in Nederland niet snel tegenkomt als ondernemer. “Denk bijvoorbeeld aan het kastenstelsel in Nepal”, vertelt Burger. “Als we iemand inschakelen die van de lage kaste komt, is het heel lastig voor die persoon om dingen voor elkaar te krijgen.” Een andere persoon inzetten dan maar? Dat moet je juist niet doen, volgens Burger. “Je moet je poot stijf houden en zeggen: dit is mijn man, hier doe je het maar mee!”

Het Kastenstelsel deelt de Nepalese maatschappij op in verschillende rangen en standen. Van arbeiders tot priesters en geleerden. Je wordt als het ware beoordeeld op hoeveel je waard bent en met wie je wel en niet mag omgaan. Discriminatie op grond van kaste is verboden, maar sporen van het kastensysteem zijn er continue in het dagelijkse leven.

“Oh, en nog een dingetje: bijzondere dagen. Tijdens feestdagen en festivals ligt het hele land plat en gebeurt er niks. Zorg dat je goed plant dus.”

Never-out-of-stock

Ondanks deze ‘hobbels in de weg’ is Burger tevreden met hoe de zaken ervoor staan. SoGoodToWear ligt pas sinds september in de winkels, enkele winkeliers hebben al bijbestellingen gedaan. “We moeten eerder afremmen dan groeien. Op het moment dat je te hard groeit, moet je ergens concessies doen. Dat willen we niet, niet op de werkvloer, niet op de kwaliteit.”

Klein beginnen, maar toch ‘never-out-of-stock’. Hoe zit dat? Burger: “Ook onze ontwerpen zijn duurzaam. Het model kunnen wij jaren achter elkaar reproduceren, zolang er vraag naar is. Investeren in enorme hoeveelheden kleding, die later weer in sale gaan, is niet nodig. Een winkel kan de basics bijbestellen. Zo wordt kleding minder een wegwerpartikel.

Of een productlijn van duurzaam cashmere (lees: hoog prijskaartje) op lange termijn ook rendabel is? Burger is overtuigd van wel. “Winkeliers en hun klanten krijgen steeds meer belangstelling voor duurzame kleding en willen er van alles over weten. Waar ik vroeger gewoon de leukste en vooral goedkoopste moest zijn, is dit allang niet meer zo. Een mooi voorbeeld is dat je nu betaalt voor een plastic tasje… Het verandert langzaam onze kant op, echt waar!”



Set up by
Community manager
Schrijft en verspreidt verhalen die ertoe doen | Freelancer Communicatie en Journalistiek | Jonge Krachtenbundelaar