De sleutel tot succes van social enterprise Moxhi

article
published at 27-02-17, by Monique Boere

Moxhi levert stoere rugzakken en tassen van eco-leer. De ontwerpen worden gemaakt in Buenos Aires, het leer wordt gelooid volgens Italiaanse ambacht in een piepklein dorpje in Argentinië, de business wordt gerund vanuit Nederland. Tobias de Graaf is de man achter deze social enterprise. Wat is zijn sleutel tot succes?

Tobias, opgeleid als politicoloog, blijkt goed in opzetten van nieuwe bedrijven en initiatieven. Moxhi is er daar een van. Hoe hij dat doet? “Door creatieve concepten op te delen in kleine concrete stapjes. En dan gewoon beginnen. En kijken hoe je het verder laat groeien.”

“Juist met die kleine stapjes kan je snel resultaten boeken en je ziet meteen hoe mensen reageren op je idee. Ook met Moxhi zijn we klein begonnen. Ik kwam terug uit Argentinië met 8 tassen in mijn koffer en ben gaan peilen bij vrienden wat ze ervan vonden. Na veel enthousiaste reacties heb ik nog wat tassen laten maken, winkels benaderd - voornamelijk concept stores - en een webshop opgezet.”

Ambacht

Tobias werd geïnspireerd door het werk van Cecilia en Leonardo (foto onder). Echte ambachtslieden waarmee hij nu de ontwerpen van de tassen maakt en de productie verzorgt. “Eén tas heb ik zelf ontworpen: de Avonturero”. Dat blijkt nu samen met de Viajero de meest verkochte tas.

Voor het looien van het leer vond hij een Italiaanse familie, waarvan de pater familias in de jaren 50 met zijn ouders naar Argentinië kwam. Deze Italiaanse familie looit het leer zonder gebruik van chemicaliën. Het basismateriaal voor het looien is quebracho hout, van snippers uit een zagerij in de buurt.

“Je krijgt daardoor een specifiek soort leer, met een laagje. Met de tijd wordt het wat donkerder en gaat het meer leven. Dat vind ik juist mooi. Oneffenheden worden er niet uitgehaald. Je ziet de littekens en muggensteken in het leer zitten.” 

Direct aan de consument

De naam Moxhi is een afgeleide van mochilla (rugzak) en van to have moxy (risico durven nemen). “Het is makkelijk te onthouden.” Vijf letters en twee lettergrepen krijgen gemakkelijk een plek in ons brein. “En het was nog niet bezet als .com url, wat vrij uitzonderlijk is voor een vijf-letterige naam.”

“Wij verkopen zo veel mogelijk direct aan de consument. Zo kunnen we de ambachtslieden een goede prijs betalen voor hun werk en hebben ze ruimte om uit te breiden. De meeste tassen worden verkocht via de webshop. Ik zie orders uit heel Nederland komen. Ook uit hele kleine dorpjes.” 

Marketing

“Moxhi heeft inmiddels een schare trouwe fans opgebouwd. Een artikel in de media helpt; we hebben ooit in Volkskrant magazine gestaan en dan zie je meer websitebezoeken. Maar de vraag is hoe lang dat doorwerkt.” Het verhaal vertellen via concept stores en mond-tot-mond reclame werkt natuurlijk ook goed voor je marketing. “De kwaliteit van de tassen wordt hoog gewaardeerd en mensen vinden de tassen mooi. Dan gaan ze erover praten.”

“Maar het belangrijkste kanaal is waarschijnlijk Google. De komende tijd gaan we daarom nog meer inzetten op SEO; niet alleen om Nederlandse consumenten te bereiken, maar ook Europese. Een potentiele groeimarkt. We zien nu al orders komen uit Noorwegen, Litouwen, Denemarken, Portugal de UK en zelfs Israël.

En Argentinië zelf als markt? “Dat lijkt minder geschikt. Je ziet dat webshops daar zelden leveren en dat is niet voor niks. Op de Argentijnse post kan je niet rekenen, de betalingssystemen zijn lastig en veel mensen hebben niet eens een betaalrekening voor dit soort aankopen. Argentijnen hebben een nogal diepgeworteld wantrouwen tegenover banken door eerdere crises.

Tips

Tot slot wat tips voor andere ondernemers in de dop die rondlopen met een idee:

  • Begin klein: maak eerste een ‘proof of concept’, een website, een facebookpagina. Probeer iets in de winkels te leggen.
  • Kijk goed naar de reacties: is er vraag naar, dan ga je het verder ontwikkelen.
  • Bijsturen: je idee kan nog veel veranderen en aanpassen. Sta daar voor open en blijf verbeteren. En durf te stoppen als het niet aanslaat.
  • Veel plezier. Te zien dat iets dat je zelf hebt neergezet aanslaat, dat het van waarde is voor anderen, dat is fantastisch!



Set up by
Ondernemer in Argentinie