De prosument en andere belangrijke MVO-ontwikkelingen – de trendwatcher spreekt

article
published at 30-05-16, by Grensverleggers Redactie

Richard Lamb en zijn vrouw Lieke spotten samen trends in de maatschappij met Trendwatcher.com. Die vertalen ze vervolgens naar kansen en verwachtingen voor bedrijven. Wat zijn in hun ogen de drie grootste MVO-trends van dit moment?

1. Het Dilemma van Duurzaamheid: een businessmodel is nodig

"Wie is er tegen een groene, duurzame economie? Niemand. Iedereen wil duurzaam zijn. De trend is hier dat bedrijven tegenwoordig beseffen dat je wél vooral een goed businessmodel nodig hebt. Als ondernemer moet je immers geld verdienen.

Veel bedrijven zoeken daarom haastig naar zo’n businessmodel. Dat is het dilemma van duurzaamheid: niemand is ertegen, maar de vraag is hoe je er precies geld mee kunt verdienen. Want de transitie naar MVO kost hoe dan ook tijd en geld. Maar als je eenmaal op een goede manier bent overgestapt, en dat kan een aantal jaren duren, dan levert het je uiteindelijk geld op.

Dus MVO is écht een verstandige keuze wanneer je naar je eigen portemonnee kijkt. Denk bijvoorbeeld aan eigenaren van leegstaande kantoorpanden. Verhuurders die ervoor kiezen om die panden duurzamer te maken – wat ze eerst geld kost – merken dat ze die vervolgens sneller kunnen verhuren."

2. De prosument: consument kiest zélf voor duurzaamheid

"Een volgende interessante ontwikkeling is dat veel consumenten de wat tragere bedrijven niet meer afwachten, maar zelf kiezen voor een duurzame levensstijl. Bedrijven kunnen van deze trend leren dat ze wel mee moeten, omdat consumenten duurzaamheid willen.

Organisaties moeten hun businessmodel aanpassen om te overleven. Het is een klein voorbeeld, maar illustratief voor deze trend is het zogeheten offgrid living. Consumenten worden daarmee als het ware prosument. Deze mensen kiezen ervoor volledig afgesloten te leven van de buitenwereld en zelf in van alles te voorzien. Ze zijn afgesloten van het elektriciteitsnetwerk, van aardgas, van de waterleiding en et cetera. Ze gebruiken onder meer oude accu’s, zonnecellen en windmolens voor hun energie.”

3. Product: Eco is me

"De vorige twee trends waren vooral strategisch. Als je mij vraagt naar de mooiste en duurzaamste innovatie van nu, dan kies ik voor deze IT-oplossing: Eco is me.

Eco is me is briljant in al zijn eenvoud en bevindt zich in de laatste ontwikkelfase. Het is een sensor met technologie die onder meer gebruikmaakt van spectrumanalyse. Ecoisme meet zo het energieverbruik van alle apparaten in een gebouw. En geeft vervolgens adviezen en tips om goedkoper en duurzamer te leven.

Je krijgt bijvoorbeeld een melding op je smartphone als je de koelkastdeur open hebt gelaten. Of je ontvangt het advies om lampen of je computer minder lang aan te laten. We spraken in Kiev met één van de oprichters van Eco is me en maakten daar een video van. We verwachten veel van dit product!"