De kracht van moedwillige onwetendheid

article
published at 11-07-14, by Michaël Wilde

Al meer dan 6 jaar loop ik rond met de vraag waarom slechts een relatief klein percentage van de bevolking “duurzame boodschappen” doet. Waarom wij wel allemaal zeggen dat wij ons zorgen maken over de planeet en de medemens maar vervolgens ons koopgedrag daar niet op aanpassen. Het bekende verschil tussen burger en consument.

Langzamerhand begin ik dit fenomeen meer en meer te begrijpen, mede dankzij een cursus  psychologie en duurzaamheid die ik onlangs heb gevolgd.

Waar het eigenlijk allemaal op neer komt is dat wij, sociale wezens die wij zijn, bij de groep willen horen en ons daarop aanpassen. Dus als iemand de vraag stelt of je dierenwelzijn belangrijk vindt zeg je natuurlijk ja  (anderen vinden dit belangrijk dus ik ook.. ik wil er bij horen).  Echter als de kilo knaller in de buurt supermarkt met jou en je portemonnee gaat flirten dan is de verleiding toch te groot (nu hoef je even niet het wenselijke antwoord te geven en niemand heeft het door dus wat let je).

Je bent dus wel op de hoogte van mogelijk dierenleed maar je doet alsof je dat niet weet. De term hiervoor is moedwillige onwetendheid in het Engels “willful ignorance”. Zie ook dit effectieve filmpje
 

Een goede manier om dit hardnekkige fenomeen aan te pakken is om mensen in de winkel te confronteren met informatie zodat men zich niet meer achter  hun moedwillige onwetendheid  kan verbergen.

Een voorbeeld is een supermarkt die in de winkel uitlegt waarom legbatterijeieren zo goedkoop zijn door aan te geven hoeveel levende kippen in de equivalente ruimte als een winkelwagentje worden gepropt. Een ander voorbeeld is een supermarkt in Zweden die in de winkel biologische bananen naast bespoten bananen verkoopt.

Om iets te bereiken moet je dus lef tonen en je verantwoordelijkheid nemen zowel als retailer maar ook als consument .. maar goed dat is mijn mening .. wat vinden jullie?

 

* Vertaling foto: besproeide bananen uit Ecuador

The post De kracht van moedwillige onwetendheid appeared first on Grensverleggers.



Set up by
Communicatie Duurzaamheids Manager

Join the talk