De 9 uitdagingen van de mode-industrie

article
published at 17-03-14, by Grensverleggers Redactie

Meer en meer kledingmerken ondernemen eerlijk en milieuvriendelijk. Dat is te prijzen, want er is een aantal uitdagingen te overwinnen. MVO Nederland vroeg ruim zestig ondernemers en experts uit de mode-industrie hiernaar en kreeg enkele verrassende antwoorden: van crisis tot conservatisme.

  1. “Margedruk”. “Onze marges zijn zo klein dat we steeds voor het goedkoopste moeten gaan.” Kledingbedrijven lijden onder hevige concurrentie, prijsstijgingen, een BTW-verhoging en de aanhoudende crisis. Allemaal waar. Maar bedenk ook dat de meeste kosten niet worden gemaakt in naaiateliers in Zuid-Oost Azië, maar in Nederland: winkelvierkantemeters, marketing, personeelskosten en meer. Het lijkt dus zinvol vooral daarop te bezuinigen.
  2. “Gebrekkige transparantie”. Om hun concurrenten niet onnodig wijzer te maken, doen veel modebedrijven schimmig over hoeveel kleding ze afnemen bij wie en onder welke omstandigheden. Dat maakt het lastig na te gaan hoe verantwoord kleding is. Er zijn ook bedrijven die niet moeilijk doen over het bekendmaken van hun leveranciers: Nike, Levi’s, Adidas, Patagonia en Timberland bijvoorbeeld. Hulde!
  3. “Versplinterde keten”. Soms is een gebrek aan transparantie geen bewuste keuze. De productieketen van kleding is zo complex en zo uitgesmeerd over de wereld, dat bedrijven zelf niet eens weten waar hun kleding precies vandaan komt. Voortdurend switchen van leverancier omdat een ander net iets goedkoper is, helpt niet mee. Bouw als het kan een goede relatie op met een beperkt aantal fabrikanten.
  4. “De modewereld = conservatief”. Voor een branche die voortdurende vernieuwing tot businessmodel heeft verheven (het heet niet voor niets ‘mode’), blijken kledingbedrijven opvallend conservatief. Ze investeren nauwelijks in R&D, nieuwe vezels of opleidingen. Dat leidt tot een schrikbarend laag aantal nieuwe patenten. Kom op modemultinationals, toon eens wat lef! Maak eens iets van ananas, soja, hennep ofzo.
  5. “Duurzaam? Nee dank u!” Vraag consumenten of ze duurzaamheid belangrijk vinden en ze antwoorden braaf: ‘Ja, heel belangrijk!’. Bij de kassa rekenen ze vervolgens toch weinig duurzaams af. ‘Te duur, te suf, te onduidelijk’: excuses genoeg. Dus beginnen veel retailers er niet aan. Dat is  jammer. Een veldonderzoek van Harvard University toont aan dat je wel degelijk meer kunt verkopen met verantwoorde artikelen.
  6. “Gebrekkig bewustzijn”. In de textielindustrie weet iedereen sinds de dodelijke ramp in Rana Plaza wat mis gaat in de productie in lagelonenlanden. Voor leer geldt dat gek genoeg helemaal niet. Het is een belangrijk onderdeel van de mode, maar ontwerpers, retailers, consumenten, producenten en politici hebben nauwelijks een idee onder welke nare omstandigheden veel leer tot stand komt. Voor het voorkomen van ontbossing, dierenleed en giflozingen door looierijen zou meer aandacht moeten komen.
  7. “Ongelijk speelveld”. Nederland kent meer en strengere arbeids- en milieuwetten dan veel ontwikkelingslanden, constateren ondernemers en experts in de mode. Dat is precies één van de redenen dat veel textielfabrieken en leerlooierijen ons land hebben verlaten. Vervuiling en uitbuiting zijn (vaak) meeverhuisd. Een ongelijk speelveld mag echter geen excuus zijn te profiteren van misstanden in lagelonenlanden. MVO is immers per definitie bovenwettelijk.
  8. “Wat is duurzaam?” Alleen al het woud aan keurmerken voor duurzame en eerlijke kleding toont aan dat het moeilijk is duurzaamheid te definiëren. Is bamboeviscose beter dan polyester? (‘Nee’ – Made-By). Consumenten schijnen er al helemaal geen snars van te snappen, maar dat is misschien niet zo erg. Als merken en winkeliers er maar mee aan de slag gaan. Te veel keurmerken? Je kunt het ook omdraaien: meer om te kiezen wat bij je ambitie past.
  9. “Het is crisis! (laat me met rust)”. De moderetail heeft een rampjaar achter de rug. Toch kan de crisis nauwelijks een excuus zijn voor een gebrek aan MVO. Toen het economisch beter ging, waren de misstanden in lagelonenlanden er immers ook. Bovendien: duurzame ondernemers zijn positiever over de toekomst. Aan de slag dus; begin gewoon met 1 of meer van deze 9 uitdagingen. Ze zijn niet onoverkomelijk.

Lees ook: