Crowdfunding; marketing, draagvlak en financiering in één

article
published at 21-05-16, by Grensverleggers Redactie

"Ondernemers denken vaak dat crowdfunding alleen interessant is voor start-ups; fout! Al wordt crowdfunding veel en succesvol gebruikt door startende ondernemers, juist de ervaren ondernemers met een draaiend bedrijf kunnen voor nieuwe activiteiten de grotere bedragen ophalen."

Maarten de Jong is als matchmaker bij BidNetwork goed bekend met ondernemers die actief zijn in ontwikkelingslanden. Hij komt veel in aanraking met ‘impact investors’, ‘angel investors’ en ‘venture capitalists’. Een daarvan, Start Green, zag veel ondernemingen met mooie plannen voorbij komen die nog niet rijp waren voor een investeringsmodel. Daarom klopte ze aan bij Maarten om naar Amerikaans voorbeeld een crowdfunding platform op te zetten, om deze ondernemers de mogelijkheid voor startkapitaal te bieden. Zo ontstond OnePlanetCrowd

Maarten: "Crowdfunding lijkt nieuw maar dat is het niet. Sponsorloop, fancy fairs en collectes zijn allemaal voorbeelden van gemeenschapsfinanciering. Het enige nieuwe eraan is het bereik (internet) en de koppeling aan ondernemerschap en dus financieel rendement."

Duurzaam en met duidelijke impact

One planet Crowd is het op een na grootste platform in Nederland en het enige dat zich volledig richt op duurzame initiatieven met een duidelijke impact. "Hoe we die duurzaamheid bewaken? Niet op basis van harde criteria. De crowd is daarvoor het beste controlemechanisme. We kennen onze crowd goed en weten wat zij zien als duurzaam en impactvol. Soms krijgen we commentaar, zoals bij een project voor elektrisch stadsvervoer. Het kost ons dan enige moeite om uit te leggen waarom wij dit project als duurzaam zien – in het licht van een energietransitie, niet als alternatief voor fietsen. Dit soort discussies houdt ons scherp. Dat is prima."

"We merken dat onze Nederlandse crowd erg betrokken is bij duurzame en sociale ondernemingsplannen in het buitenland. Projecten in ontwikkelingslanden worden steeds heel succesvol gefund. Afriek –producent van trendy colberts in Rwanda- haalde met gemak het door hun gewenste bedrag op."

Drie smaken

"Bedrijven kunnen hun plannen op drie manieren bij ons gefinancierd krijgen te weten Voorverkoop: mensen betalen vooraf voor producten. Hiermee kan de ondernemer een deel van de opstartkosten financieren en de toekomstige vraag naar zijn product zichtbaar maken richting verdere financierders. Dit is vooral interessant voor start-ups zoals Afriek; €17.000 en Waka Waka; €214.000,- Leningen: Dit is vooral interessant voor draaiende bedrijven die inzicht hebben in toekomstige kasstromen. Voorbeeld van een succesvol gefinancierd bedrijf is Hampie; €60.000,-. Steeds meer bedrijven gebruiken de derde vorm, converteerbare leningen: Dit zijn leningen van de crowdfunders die worden omgezet in aandelen zodra er een grote investeerder – vaak dankzij succesvolle crowdfunding campagne – geïnteresseerd is in het project."

"Voor Angel investors en Venture capitalists is crowdfunding een uitkomst. Een succesvol gefinancierd project geeft een goede indicatie van zowel de ondernemerskwaliteiten als de interesse uit de markt voor het product of dienst. Dat is gratis vooronderzoek!"

Een zonnige toekomst

"Jaarlijks zien we de markt voor crowdfunding verdubbelen. Zowel het aantal ondernemers op zoek naar financiering als het aantal mensen dat aan crowdfunding doet. Ook het bedrag dat per crowdfunder wordt geïnvesteerd neemt in rap tempo toe. Voorheen zagen we 5% van de mensen hun hand opsteken op de vraag wie er wel eens aan crowdfunding doet. Nu is dat al 15%."

Tip voor ondernemers

"Zoek je naast euro’s ook ambassadeurs voor je product of bedrijf? Overweeg dan crowdfunden."

Heb je interesse in een crowdfundingcampagne voor jouw product of bedrijf, neem dan gerust contact met ons op. We brengen je graag in contact met Maarten en OnePlanetCrowd.