Bloeiende business

article
published at 19-12-14, by Grensverleggers Redactie

De toekomst van mode ligt in de verzoening tussen natuur en industrie. Dat is de visie van OAT Shoes, het bedrijf dat Christiaan Maats samen met zijn zus Frederike runt. OAT Shoes heeft wat scepsis moeten overwinnen, maar biologisch afbreekbare schoenen krijgen eindelijk voet aan de grond.

Wat zijn OAT Shoes precies?

Christiaan Maats: “OAT Shoes zijn ’s werelds eerste, 100 procent biologisch afbreekbare sneakers waar bloemen uit groeien als je ze gedragen hebt.”

Bloemen?

“Ja, als de schoenen afgedragen zijn – de ‘draagtijd’ is overigens ongeveer gelijk aan andere sneakers – kun je ze in de grond planten. Na verloop van tijd groeit er een boeket wildbloemen op die plek. Dat komt doordat in de tong van de schoen zaadjes zijn verwerkt.”

En de rest van de schoen dan?

“De rest wordt na verloop van tijd volledig afgebroken, zonder ook maar een spoortje gif in de natuur achter te laten. De hele schoen is namelijk uit natuurlijke materialen opgebouwd, zoals hennep, jute, vlas, kurk, biologisch katoen, biologisch afbreekbaar leer en biologisch afbreekbaar plastic.”

Hoe ben je ooit op dit idee gekomen?

“Ik heb Industrieel ontwerpen gestudeerd aan de TU Delft. Daar raakte ik geïnteresseerd in hoe een product als het ware bemiddelt tussen ons en de buitenwereld. Een product heeft een cultureel aspect – het zegt iets over onze identiteit. Het heeft uiteraard ook een functioneel aspect. Ik wilde een extra betekenislaag toevoegen en uiteindelijk koos ik ervoor om dit bij het product schoenen te doen. De betekenislaag die ik wilde toevoegen, was duurzaamheid. Centraal stond de vraag hoe ik met een schoen het duurzaamheidsbewustzijn van een consument kon vergroten. Het product deel laten uitmaken van de natuurlijke cyclus is in mijn ogen de beste manier om dit doel te bereiken. Het verzoenen van natuur en industrie dus. Zo ontstond het bedrijf OAT Shoes, dat ik samen met mijn zus Frederike run. We verkopen tassen, babyschoentjes en sneakers.”

Schoenen maken is toch een vak apart?

“Zeker, toen we begonnen waren er dan ook flink wat kwesties die op ons bord kwamen. De belangrijkste: hoe maak je een schoen? Of eigenlijk: hoe maak je een biologisch afbreekbare schoen? Na lang zoeken kwam ik terecht bij een Italiaanse vrouw, die al tientallen jaren op traditionele wijze schoenen maakt, zonder daarbij lijm te gebruiken. En dat was voor mij een vereiste: een constructie zonder lijm. Het was lastig, maar het is deze Italiaanse gelukt om zonder lijm ook allerlei natuurlijke materialen tot schoen te verwerken. Een ander issue was het ketenprobleem bij de materialen. Want ik wilde dat er absoluut geen gif zou worden gebruikt. Veel leveranciers wisten in eerste instantie niet zeker of dat het geval was bij hun materialen. Ze voldeden keurig aan alle Europese normen, maar die zijn soms tolerant als het gaat om gebruik van kleine hoeveelheden gif. De hele keten moest dus worden doorgelicht om uiteindelijk te realiseren dat er helemaal geen gif wordt gebruikt.”

In 2011 introduceerde je OAT Shoes op de markt. Snapten consumenten het concept?

“Ja hoor, al vroegen veel consumenten eerst wel of het echt zo was: kon je de schoen na gebruik écht planten en groeiden er vervolgens bloemen uit? Ze zochten bevestiging. Een aantal wilde ook weten hoe het zit als het regent, of als ze last hebben van zweetvoeten. Ze vroegen zich af of er dan ook bloemen uit de schoenen kunnen groeien…”

Bloeit de business een beetje?

“Ja, al is het niet altijd even gemakkelijk geweest tijdens de crisis. We verkopen via onze webshop op Oatshoes.com en via een aantal specifieke winkels in Nederland en Europa. We merken dat winkels in Nederland graag nog even afwachten bij een nieuw merk. Ook al zien we dat veel winkelketens duurzaamheid belangrijk vinden, het is vaak nog geen prioriteit. Maar de vele winkels die dat wél vinden en die het verhaal van ons fantastisch vinden, hebben niet altijd de financiële ruimte om ons erbij te nemen. Want ze moeten een relatief dure voorraad aanleggen met verschillende modellen en maten, en dat vinden ze – tegen de achtergrond van de crisis – riskant bij een nieuw merk. Gelukkig zie je dat de markt aantrekt en daarbij ook de interesse bij winkels voor nieuwe, innovatieve merken zoals OAT Shoes.”

De foto boven dit artikel is gemaakt door Corriette Schoenaerts.

The post Bloeiende business appeared first on Grensverleggers.