Beren op de weg naar Albanië?

article
published at 05-09-16, by Grensverleggers Redactie

Albanië kenmerkt zich op het moment door ongetemd kapitalisme. Albanezen zelf willen vooral bakstenen stapelen. De kansen voor Nederlandse ondernemers liggen juist op al het andere dat het Zuid-Europese land te bieden heeft. De rijke cultuur en natuur bijvoorbeeld.

Nederlandse touroperators, groot en klein, met een klein beetje lef in hun donder  zouden wel gek zijn om Albanië niet op hun programma te zetten. Dat is een conclusie uit de marktverkenning van Meine van der Graaf, Projectmanager Internationaal MVO bij MVO Nederland. Hij verkent samen met een groep ondernemers en experts – architecten, een marketeer, vertegenwoordigers uit de toerisme- en landbouwsector – de businesskansen in Albanië.

Wolven en beren

De kansen voor Nederlandse ondernemers zitten volgens Van der Graaf vooral in de toerisme sector. “Wij hebben de kustplaats Qeparo en omgeving bekeken en daar veel ondernemers gesproken. Conclusie was dat Albanezen zelf vaak nog blind zijn voor de waarde van hun land en cultuur. Het merendeel denkt dat je alleen maar geld kunt verdienen door het bouwen van torenhoge hotels. Terwijl de streek superinteressant is voor avontuurlijke toeristen die eens wat anders willen.”

Met ‘eens wat anders’ bedoelt Van der Graaf de vele culturele schatten, zoals een deel van de Romeinse Via Egnatia. Maar zeker ook de rijke, ongerepte natuur. “Qeparo ligt aan zee. Een paar kilometer verderop vind je de bergen. Daar leven herders die toeristen graag meenemen naar plekken waar wolven en beren voorkomen. Op een steenworp van Qeparo ligt een gigantische vallei vol rotsen waar je offroad met een jeep doorheen kunt. Verder kun je raften en ga zo maar door.”

Langer toeristenseizoen

Het zomerseizoen nu ziet er overzichtelijk uit: Albanezen overspoelen de kuststreek. Maar in het voorseizoen en naseizoen is het er leeg en verlaten. Een gemis, vindt Van der Graaf. “Met de mogelijkheden van het gebied is het toeristenseizoen eenvoudig te verlengen. De lokale Albanese ondernemers staan hier steeds meer voor open en zoeken naar mogelijkheden om samen te werken, om hun streek te laten bloeien. Iets wat tot voor kort ondenkbaar was. Wij hebben een netwerk van welwillende ondernemers en organisaties klaar staan. Nu is het zaak ondernemers uit andere delen van Europa te vinden die kansen zien in de opbouw van deze oase.”

Rauwe randjes

Nederlandse ondernemers zijn nodig. Om precies te zijn ondernemers met lef. Van der Graaf: “Ja, Albanië is een prachtbestemming vol kansen. Maar het land heeft ook nog veel rauwe randjes. Er ligt veel rommel op straat, de infrastructuur is belabberd, er is veel corruptie en het land is slecht georganiseerd. Het land is dus vooral interessant voor Nederlandse touroperators die niet alleen snel willen scoren in Albanië, maar ook willen investeren. Bijvoorbeeld door het overdragen van hun kennis over toerisme

Nieuwe kansen

De Albanese nieuwe markt is overigens niet alleen interessant voor de touroperators. Ook voor importeurs of verwerkers van bijvoorbeeld mediterrane groenten en olijfolie biedt Albanië legio mogelijkheden. Albanië is bijvoorbeeld al jaren de grootste exporteur van wilde kruiden naar de VS.”

Ben je ondernemer in toerisme en wil je meer weten over wat Albanië voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op met Meine van der Graaf van MVO Nederland via
T: 06 50215263, E: m.vandergraaf@mvonederland.nl.

De verkenning van de kansen in Albanië is gefinancierd door de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) en de Nederlandse ambassade in Albanië.