‘Bedrijven doen veel te moeilijk over duurzame kleding’

article
published at 22-08-14, by Grensverleggers Redactie

‘Weet je wat ik verbijsterend vind aan de mode-industrie? Dat kledingbedrijven nauwelijks in staat zijn duurzamer te produceren terwijl de marges op kleding enorm zijn.’ Erik Rozen is MVO-manager bij de Oisterwijkse sokkenfabrikant Star Sock. Hij is jong, bevlogen en op een missie: aantonen dat ‘duurzaam’ gemakkelijker en rendabeler is dan bedrijven denken.

De baas van Erik Rozen heet Eric Roosen. Als je Star Sock belt, moet je altijd even uitleggen welke van de twee je moet hebben. Erik-met-een-K (ook wel ‘Erik Junior’) is MVO-manager. Eric-met-een-C is directeur-eigenaar van de sokkenfabrikant die jaarlijks meer dan  20 miljoen paar sokken maakt, onder licentie van onder meer New Balance en Lotto. Een groeiend deel daarvan is duurzaam.

‘Als student-chauffeur reed ik Eric wel eens rond’, zegt Erik. ‘We praatten veel in de auto over de uitdaging om MVO en innovatie te integreren in de core business van een bedrijf. Eric had al een zeer duurzame bedrijfsvoering, maar het kostte hem veel moeite de sokken zelf duurzaam te maken. Hij bood me een baan aan om precies dat te doen.’

Een sok vanaf de bodem van de zee

Nu staat Star Sock vooral bekend als medeoprichter van Healthy Seas: een internationale organisatie die duurzame garens produceert van oude visnetten. De netten zijn van de zeebodem opgedoken, dus de natuur heeft er dubbel profijt van; het scheelt ruwe grondstoffen en vissen kunnen er niet meer in verstrikt raken. Dit initiatief past in een groter plaatje van Star Sock. ‘In 2020 willen we 95% van onze sokken produceren met de duurzaamste technieken die voorhanden zijn’.

‘Investeren in MVO betekent investeren in kwaliteit. Je moet alles weten van je toeleveranciers, want je weet alleen wat er uit het productieproces komt, als je precies weet wat erin gaat. Voor een tussenhandelaar als Star Sock is dat op lange termijn onze grootste  meerwaarde: kwaliteit leveren.’

40-50% minder milieu-impact

De Healthy Seas-sok is gemaakt van biologisch katoen en gerecycled polyamide. ‘We hebben geen Life Cycle Analysis gedaan, maar grofweg zorgt deze productiemethode voor 40-50% minder watergebruik en CO2-uitstoot dan een sok van conventioneel polyamide met ‘virgin’ katoen.’

De duurzame sok is flink duurder om te produceren dan een ‘gewone’ sok: 20-25%. ‘Duurzamer produceren betekent helaas nog steeds meer kosten maken. We leveren zelf marge in en we vragen onze partners in de keten hetzelfde te doen. Winkelketen Kaufland in Duitsland biedt de visnetsok bijvoorbeeld voor dezelfde prijs aan als de andere sokken.’

‘En dat kan ook gewoon. In de winkelprijs van kleding zit echt voldoende marge om duurzamer en eerlijker te produceren. Het is toch verbijsterend dat een kledingstuk met een productieprijs van 1 euro in de winkel hangt voor 25 euro en dat modebedrijven het nog steeds extreem moeilijk vinden om verantwoorde productieprijzen te betalen?’