‘Als je maar vraagt, hebben mensen wel bruikbaar materiaal’

article
published at 22-04-16, by Grensverleggers Redactie

TasByAs, het merk van Astrid Schuurman, maakt van talloze restmaterialen bijzondere nieuwe producten. Uit eigen initiatief, of op verzoek. Soms leidt dat tot bijzondere ontmoetingen.

Het bijzonderste verzoek tot nu toe? Astrid Schuurman, eigenaar van Tasbyas, hoeft daar niet lang over na te denken: “Via Facebook werd ik eens benaderd door een moeder die vroeg of ik van de kleertjes van haar overleden dochtertje knuffels kon maken voor haar andere dochtertje en zoontje.

Dat was heel mooi om te kunnen doen, en de ontmoeting met die moeder was daardoor ook speciaal. Die kinderen hebben nu hun overleden zusje toch een beetje bij zich.”

Dit voorbeeld illustreert hoe Schuurman te werk gaat: van allerlei restmaterialen maakt ze al dan niet op verzoek de meest uiteenlopende, unieke producten.

Tweede leven

“Ik vind het mooi om van prachtige materialen nieuwe dingen te maken, een tweede leven te geven. Of het nu oude gordijnstoffen zijn, wollen dekens, riemen, leerstalen of leer van banken, ik gebruik ze graag om er bijvoorbeeld tassen, kussens en armbanden van te maken.

Via-via-kring

De materialen die Schuurman gebruikt komen overal vandaan. “Veel gaat via-via. Dan post ik bijvoorbeeld op Facebook dat ik weer materialen nodig heb, en dan krijg ik een leren jas die iemand toch al wilde wegdoen, of dan mag ik ergens een leren bank komen strippen. Als je maar hard genoeg roept en vraagt, komen mensen met bruikbaar materiaal aanzetten, is mijn ervaring.”

Die ‘via-via’-kring is ook Schuurmans afzetmarkt, maar zeker niet de enige. “Ik sta ook op creatieve marktjes en verkoop producten via mijn webshop. Daar ligt trouwens wel mijn grote doel voor de komende tijd, die webshop en mijn social media consequent gaan bijwerken. Dat doe ik in mijn ogen niet regelmatig genoeg, uit een soort laksheid denk ik. Gevolg is dat er soms ‘uitverkocht’ bij een product staat, terwijl dat helemaal niet zo is. Ik produceer namelijk toch wel.”

Het verhaal achter het product

Haar klantenkring ten slotte, hoe ziet die er precies uit? Schuurman: “Dat zijn mensen die het echt waarderen dat oude materialen worden hergebruikt en dat ook begrijpen. Maar natuurlijk vinden ze de producten ook gewoon mooi. Het is de combi van het product zelf en het verhaal erachter.”

Zelfgemaakte brillenhoesjes is één van de producten die Astrid maakt en verkoopt

 

 



Set up by
Schrijver