“Als je 150 jaar bestaat, ben je per definitie duurzaam en innovatief”

article
published at 08-10-15, by Grensverleggers Redactie

Sinds deze zomer mag Van Puijenbroek Textiel zich koninklijk noemen. Commercieel directeur Anna van Puijenbroek realiseert zich dat adel verplicht. Ze ziet het als belangrijke taak om de MVO-kanten van haar bedrijf beter te promoten. “Bij ons zit MVO zo in ons DNA, dat we eigenlijk maar één ding echt zijn vergeten en dat is het benoemen ervan.”

Vies van een uitdagende stelling is ze niet. Anna van Puijenbroek, sinds april commercieel directeur van het Koninklijke Van Puijenbroek Textiel, is er heilig van overtuigd dat haar familiebedrijf de tand des tijds heeft overleefd juist omdat het duurzaam en innovatief is. “Als je 150 jaar bestaat, ben je per definitie duurzaam en innovatief. Dat geloof ik echt, ja.

Duurzame relaties

Volgens Van Puijenbroek is het ‘eigen’ aan een familiebedrijf om goed met mensen om te gaan. “Wij vinden duurzame relaties belangrijk, met onze eigen medewerkers, maar ook met bijvoorbeeld onze leveranciers. Wat de medewerkers betreft, iemand is bij ons binnen een jaar weg of blijft tot aan zijn of haar pensioen. Die laatste groep is verreweg het grootst, simpelweg omdat we respectvol met elkaar omgaan, zorgen voor een goede werksfeer en arbeidsvoorwaarden. Dat is iets wat generatie op generatie is doorgegeven. Daarnaast hebben we ateliers in Macedonië en Tunesië, en die contacten stammen al uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. Dat kan ook alleen maar als je goed met mensen omgaat.”

C2C workwear

Maar ook van de wat ‘hardere’ MVO-aspecten schudt Van Puijenbroek moeiteloos voorbeelden uit haar mouw: “Wij hebben een speciale, vrijwel CO2-neutrale houtverbrandingsoven als verwarming. En waar we misschien ook wat meer lawaai over hadden kunnen maken: we waren in 2013 de eerste bedrijfskledingproducent met volledige Cradle-to-cradle workwear. Daarbij waren al onze partners betrokken: van wasserijen en certificatenbeheerders tot aan verfstoffenleveranciers.”

Tilsensor

Ook op het gebied van innovatie is Van Puijenbroek continu op zoek naar nieuwe mogelijkheden: “Tillen in de bouw heeft een enorme impact op de ziekteverzuimcijfers. Wie verkeerd tilt, wordt sneller ziek en dat heeft weer fikse kosten voor de werkgever tot gevolg. Wij zijn momenteel een speciale sensor voor onze bedrijfskleding aan het ontwikkelen. Dit meetapparaatje geeft aan of iemands houding goed is en waarschuwt als dit niet het geval is. Verder, maar daarin zitten we echt nog in een vroeg stadium, kijken we naar mogelijkheden om de opkomende nanotechnologie te verbinden met het thema duurzaamheid.”

MVO-criteria

Het over het voetlicht brengen van de MVO- en innovatiekanten van Van Puijenbroek is  gelukt. Aardige slotvraag in verband daarmee: in hoeverre voelt Van Puijenbroek zich in haar ondernemerschap gestimuleerd of juist geremd door de overheid? Aardig slotantwoord: “Bij overheidsopdrachten merk ik dat MVO-criteria beter worden meegenomen dan vroeger. MVO kost een ondernemer hoe dan ook geld, waardoor diens product of dienst duurder wordt. Het werkt zeker stimulerend dat dit nu wordt verdisconteerd in criteria bij bijvoorbeeld aanbestedingen.”