“Alleen een leuke tas in de nieuwste modekleur is niet meer voldoende”

article
published at 18-09-15, by Grensverleggers Redactie

In winkels in Londen en Bordeaux liggen ze inmiddels, in Nederland nog niet. En dat is een gemis. Want de tassen van biologisch leer van MYUZE zijn uniek. Eigenaar Madelon Spijker legt uit waarom.

“Bijzonder aan de tassen – die er intussen in tien varianten zijn – is niet alleen dat ze helemaal zijn geproduceerd met biologische materialen, maar ook dat deze volledig traceerbaar zijn. Op elke MYUZE tas staat een code. Als je die code naar mij mailt, laat ik je weten welke materialen er allemaal gebruikt zijn voor die tas én wat de precieze herkomst daarvan is.”

Traceerbaar leer en katoen

“Het leer komt van looierij Tarnsjo Garveri uit Zweden. Zij kunnen mij leer leveren dat afkomstig is van biologische, gecertificeerde veehouderijen uit de buurt. Op verzoek van MYUZE houdt deze Zweedse looierij de biologische huiden apart van de reguliere huiden en markeert ze met een code. Met die code kan ik exact achterhalen van welke boerderij die huid komt, via de Swedish Board of Agriculture.

Hetzelfde geldt voor het katoen dat ik gebruik voor de voering van de tassen. Dat komt onder meer uit China en Turkije en is biologisch gecertificeerd. Gevolg van mijn samenwerking met Tarnsjo Garveri, een Europees bedrijf, is wel een hogere kostprijs van mijn product. Ik moet creatief omgaan met andere kosten om een tas concurrerend in de markt te zetten. Ter illustratie: voor een lookbook gebruik ik tekeningen in plaats van foto’s. ”

De looierij

“Na mijn eerste bezoek aan de looierij Tarnsjo Garveri  was ik ontzettend enthousiast over het bedrijf. Ik wilde hun ambacht graag ondersteunen. Hun kennis mag niet verloren gaan alleen maar omdat het goedkoper is om in ontwikkelingslanden te produceren!Niet alleen zijn zij de enige looierij die de huiden traceren, maar ook zijn de arbeidsomstandigheden heel goed en is het leer volledig plantaardig gelooid. De looierij heeft ook een biologisch certificaat (OCS 100) voor dit looiproces en deze arbeidsomstandigheden.

Afvalresten uit de looierij gaan voor een deel naar de productie van gelatine voor de voedselindustrie. Een ander deel gaat naar de productie van biogas, dat weer gebruikt kan worden als brandstof of energie. Daarnaast heeft Tarnsjo Garveri een opleiding in leerbewerking. Het bedrijf ligt vrij noordelijk in een afgelegen gebied en veel jongeren trekken naar het zuiden voor werk. De looierij zorgt nog voor enige werkgelegenheid in deze omgeving. Ten slotte is het voor een start-up soms erg lastig om een idee van de grond te krijgen. In Zweden stonden ze erg open om mij te helpen en waren er geen hoge minimumorders voor het leer nodig.”

Vakmanschap

“Wat ik met mijn idee wil bereiken is dat mensen een persoonlijke binding krijgen met hun tas, juist doordat ze precies weten waar alles vandaan komt. Daarnaast vind ik het belangrijk om het mooie verhaal te delen van de Zweedse looierij, die al 140 jaar bestaat en echt vakmanschap uitdraagt. Door een tas te kopen van MYUZE ondersteun je in feite een mooi oud ambacht. Door vakmanschap voorop te stellen, volgt vanzelf het aspect van duurzaamheid. Dat staat niet los van elkaar.”

Dierenwelzijn

“Naast een milieuvriendelijk looiproces hecht ik grote waarde aan dierenwelzijn. Het viel mij op dat in de leersector dierenwelzijn nauwelijks een rol speelt. Weinig bedrijven stellen vragen over de herkomst van leer. Ze zijn vooral gericht op snelle nieuwe collecties, tegen een zo laag mogelijke prijs. Mede hierdoor zijn de problemen in ontwikkelingslanden op het gebied van dierenwelzijn, milieu en arbeidsomstandigheden ontstaan. Die herkomstvragen stel ík wel, onder meer omdat ik het belangrijk vind dat mijn leer van gecertificeerde biologische veehouderijen komt.”

“Door mijn deelname aan de Sustainable Leather Award gaat hopelijk ook het Nederlandse publiek de toegevoegde waarde zien van mijn initiatief, zodat ik MYUZE verder kan laten groeien. Op dit moment is MYUZE een eenmanszaak en doe ik alles zelf: ontwerpen, produceren, verkopen. Als ik de prijs win, wil ik gaan onderzoeken waar en door wie ik mijn tassen het beste kan laten produceren. Zo houd ik zelf meer tijd over voor de promotie van het initiatief, voor het maken van een nieuwe collectie en voor meer onderzoek naar duurzame materialen.” 

De toekomst van de mode

“Mijn klanten zijn milieubewust, maar kiezen vooral voor kwaliteit. Ik heb mijn best gedaan om een eigen ‘handschrift’ te ontwikkelen en een collectie te maken die is gerelateerd aan het huidige modebeeld, zodat mensen de tas vooral kopen omdat ze hem leuk vinden. Het mooie verhaal achter een product wordt denk ik wel steeds belangrijker voor de consument. Er is zo’n enorm aanbod dat klanten steeds vaker naar een reden zoeken om een bepaald product te kopen. Alleen een leuke tas in de nieuwste modekleur zal niet meer voldoende zijn. Dat je met je aankoop ook een mooi project ondersteunt is echt de toekomst van de mode!”