Airbnb, maar dan in de Himalaya

article
published at 17-02-16, by Grensverleggers Redactie

Reizigers aan locals verbinden, dat is waar het bij I Like Local om gaat. Met als doel mensen in opkomende landen een extra bron van inkomsten te geven. “Toeristen willen geen standaard toeristische dingen meer zien”, vertelt oprichter Sanne Meijboom, “mensen zijn op zoek naar unieke ervaringen.”

Wie wil er niet een paar dagen meedraaien op een biologische theeplantage in Nepal? Of verblijven in een prachtig houten huis in de Himalaya, waarbij de Indiase eigenaar je elke dag verse broodjes en zelfgemaakte jam brengt? Schitterende vergezichten, heerlijke wandelroutes. Of het ware dorpsgevoel op Bali beleven en verblijven bij een warme familie, die je meeneemt naar de rijstvelden?
 

Dit zijn een paar van de vele opties die Sanne Meijboom aanbiedt op haar ‘duurzame social travel’-platform I Like Local. En iedere optie geeft je een unieke ervaringen met lokale bewoners. Meijboom: “Ik richt mij op de avontuurlijk ingestelde reiziger, die zelf zijn reis plant en samenstelt. Die reiziger breng ik via I Like Local in contact met lokale bewoners. De reiziger kan een activiteit boeken, zoals het meewerken op de boerderij en ook bij de lokale familie eten of overnachten. Zo krijgt de vakantieganger een kijkje in het dagelijks leven van andere culturen.”

Passie en positiviteit

Uit onvrede over haar vorige werk is Meijboom met I Like Local begonnen. “Als business consultant was ik vooral bezig met het adviseren over kostenbesparingen en efficiëntere organisatiestructuren. Ik haalde daar geen voldoening uit. Na een tijdje realiseerde ik mij dat ik iets wilde creëren rondom mijn grote passie: reizen en andere culturen ontdekken. Met als belangrijke voorwaarde dat het een positieve impact moest hebben op andere mensen.

Mijn beste ervaringen tijdens reizen heb ik met lokale bewoners gehad. Mijn vermoeden was dat meer toeristen daaraan behoefte zouden hebben. Iets nieuws beleven in plaats van de standaard dingen bezoeken en massatoeristje spelen. Marktonderzoek bevestigde mijn vermoeden. Zo werd I Like Local geboren.”

Betrouwbaar

De zorgvuldige zoektocht naar lokale bewoners – liefst Engelssprekend en in het bezit van internet – verliep via internet, NGO’s en lokale, duurzame reisbureaus. Meijboom: “Ik wil natuurlijk wel met betrouwbare mensen werken. Hoe ik dat toets? Bijvoorbeeld met de reactiesnelheid op een boeking. Als iemand langer dan 48 uur wacht met het accepteren van een boeking van een reiziger, kan het bedrijfje eigenlijk niet meer op mijn site blijven staan. Door te mailen en te bellen met lokale bewoners heb ik een goed beeld gekregen van hun persoonlijkheid.”

Na de start van I Like Local in 2014 werkt Meijboom inmiddels met 200 locals in 14 landen in Azië en Afrika, die in totaal zo'n 450 ‘ervaringen’ aanbieden.

Airbnb, maar dan anders

I Like Local heeft wat weg van Airbnb, maar Meijboom benadrukt dat het businessmodel anders is. “Waar Airbnb van twee kanten – de reiziger én de verhuurder – geld vraagt, vragen wij alleen een bedrag aan de reiziger. Een deel betaalt hij tijdens de boeking aan ons en een deel ter plekke aan de lokale bewoner. Wij brengen lokale bewoners helemaal niets in rekening. Simpelweg omdat we waarde willen toevoegen aan de landen die dat nodig hebben. Zo proberen we een positieve impact te realiseren.”

Proof of concept

Het ideaal van Meijboom is niet alleen zorgen voor zoveel mogelijk boekingen voor lokale bewoners, maar ook om te bepalen wat de feitelijke waarde is van het geld dat zij verdienen. Wat doen bewoners ermee, wat is de sociale impact op een gebied of land? Een stukje impact meten en beoordelen dus.

I Like Local is nu alleen nog te jong om dat goed vast te stellen. Bovendien moet het bedrijf volgens Meijboom eerst een beetje uitgroeien: “Ik ben I Like Local in mijn eentje gestart en schakel soms de hulp van freelancers en vrijwilligers in. Graag zou ik mensen aannemen, bijvoorbeeld om meer zichtbaarheid en bekendheid te geven aan het platform. Maar voor personeel is geld nodig. Hoewel de reacties op I Like Local positief zijn, willen investeerders en samenwerkingspartners eerst zien dat het concept op langere termijn werkt. Daar ligt mijn grootste uitdaging nu: aantonen dat er stabiele groei zit in het aantal bezoekers op onze website en boekingen. Daar heb ik al mijn creativiteit voor nodig!"