‘Adverteren met duurzaamheid werkt nauwelijks’

article
published at 04-09-14, by Frans Tilstra

‘Mode is een verspillingsindustrie. Wat vandaag hip is, kan morgen in de vuilnisbak.’ Jos Cozijnsen, mede-eigenaar van kledingwebshop Goodfibrations.nl vindt de mode-industrie nogal hysterisch. Op zijn eigen website verkoopt hij duurzame merken, maar legt daar niet de nadruk op.

Jos is van huis uit adviseur in CO2-emissierechten. ‘Een interessant, maar behoorlijk abstract onderwerp. Ik had behoefte er iets concreets naast te doen. Kleding past in het plaatje; het is tastbaar, een dagelijks gebruiksvoorwerp, massaal maar tegelijk heel persoonlijk. Ik startte Goodfibrations met mijn compagnon Marlous de Beer in 2012. In januari 2013 gingen we ‘live’.’

Geen plaats voor medelijden

De webshop verkoopt onmiskenbaar ‘duurzame’ merken, maar schreeuwt dat niet van de daken. ‘Onze kleding is mooi en stijlvol. Dat het duurzaam is, is mooi meegenomen. Ethical fashion tycoon Kate Hamnett zei het zo: ‘There’s no place for the ‘Eco’ look. People don’t buy clothes out of pity – they buy clothes to look great.’

‘Onze collectie weerspiegelt dat principe. We verkopen ‘hard core fair trade’-merken zoals People Tree, en Armed Angels, maar ook ECOALF en KnowledgeCotton Apparel: merken die je terugvindt op het gewone deel van de Modefabriek. Adverteren met duurzaamheid werkt ook nauwelijks, hebben we gemerkt. Een kolommetje in het Volkskrant-magazine levert meer bestellingen op dan een heel artikel in een duurzaam blad.’

Fast Fashion verduurzamen is zinloos

Wat Jos vooral ergert aan de modewereld is de massale verspilling van kleding die ‘uit de mode is’. ‘Wat vandaag hip is, kan morgen in de vuilnisbak. Wij richten ons op designs die meerdere seizoenen meekunnen. Fast Fashion moet je wat mij betreft ook niet verduurzamen. Dat is water naar de zee dragen. Ik geloof in duurzaam en slow.’

Goedgemaakte mode is waardevol

‘Daarom houden we de Sale ook beperkt. Waarom zou je iets goeds en duurzaams voor bodemprijzen weggeven? Goedgemaakte mode is iets waardevols. Daar ga je voorzichtig mee om en daar betaal je normale prijzen voor. Wat mij betreft mag er een verbod komen op Sale het hele jaar door. Het leidt alleen maar tot consumentisme en verspilling.’

‘Gelukkig begint de visie op mode bij consumenten merkbaar te verschuiven. Jongeren zijn steeds ongevoeliger voor merken. Ze gaan nu voornamelijk voor de stijlen en designs die ze leuk vinden. Dat is hoopvol.’



Set up by
Schrijver