5 toptips om een bedrijf in het buitenland te starten

article
published at 10-06-16, by Grensverleggers Redactie

Kleine Nederlandse bedrijven hebben groene ambities, zo liet premier Rutte onlangs weten. Internationaal MVO is hot, ook in het MKB. Om die kleine bedrijven op weg te helpen volgen nu vijf Belangrijke Tips van Grensverleggers om een bedrijf in het buitenland op te zetten.

1. Zorg voor voldoende geld

Open deur, maar om een goede start te maken elders in de wereld, zijn duiten, pecunia, pingping en cash nodig. Oftewel: voldoende financiële middelen. En dat kan een uitdaging zijn. Handige manieren om aan dat geld te komen zijn lenen bij een bank, het verkrijgen van microkrediet, en: crowdfunding. Als een crowdfundingcampagne goed wordt uitgevoerd, kan deze vorm van gemeenschapsfinanciering zorgen voor een vliegende start van de ‘lenende partij’. Het zorgt dan niet alleen voor de nodige inkomsten, maar draagt ook bij aan de marketingdoelstellingen: het vereist een heldere pitch van het product, het vergroot de naamsbekendheid en je komt in contact met potentiële afnemers en ambassadeurs. Ook voor de ‘uitlener van het geld’ kan het voordelen opleveren, namelijk dubbel rendement: financieel én sociaal.

2. Onverhoopt toch geen geld? Wees creatief!

Tsja, alles leuk en aardig, maar soms lukt het gewoon niet om op een van de bovenstaande manieren aan geld te komen. Wanhoop niet. Want ook dan zijn er voldoende mogelijkheden om tóch een bedrijf te starten. Doe bijvoorbeeld mee aan ondernemersplanwedstrijden waarmee je startkapitaal kunt winnen. Of ga bij een gastgezin wonen om te besparen op vestigingskosten, de taal te leren en een netwerk op te bouwen. En zo zijn er meer van die praktische en goedkope tips.


3. Denk aan je branding

Multinationals als Coca Cola denken er goed over na. En hebben megabudgetten te besteden. Toch kan ook een MKB’er niet zonder goede branding. Wat doe je precies met je bedrijf? En waarom is dat zo belangrijk? Een kort en krachtig verhaal zonder blabla helpt je om aan bijvoorbeeld investeerders, media en toekomstige klanten duidelijk te maken waar jouw bedrijf voor staat. Het kost even tijd, maar loont de moeite. Ook bestaan er handige toolkits om je hierbij te helpen. Weten hoe de grote merken het doen? Leestip: Power brands, zeven onwrikbare principes van het nieuwe merk denken.

4. Verzamel praktische info

Waar zit een goede businesscase? Hoe maak je een marketingplan? Hoe zet je een specifiek bedrijf op in een bepaald land? Om die vragen te beantwoorden bestaan handige tools. Bijvoorbeeld om kippen te gaan houden in Kenia. Praktische info haal je natuurlijk het allerbest uit het veld. Spreek vaak en veel met andere ondernemers. En breng bezoeken aan je toekomstige werkplek, knoop relaties aan, maak vrienden, of – als dat noodzakelijk is – spreek met de dorpsoudste en neem een kip mee.

5. Heb geduld

Communicatie problemen, corruptie, lokale bureaucratie of plotseling opduikende virussen, cultuurverschillen of patriottisme en trots. Als Nederlander in het buitenland kun je met van alles en nog wat worden geconfronteerd waardoor je plannen vertraging oplopen. Grootste gemene deler van de adviezen van Grensverleggers: ondernemen in het buitenland is een zaak van de lange adem. Heb geduld en houd er rekening mee dat dingen anders lopen dan je verwacht. Nog beter: zorg dat je geen verwachtingspatroon hebt.

Nog even weten waar je het allemaal voor doet? Hier wat inspiratie van Rik Wuts in Kenia.