5 manieren om je impact te beoordelen

article
published at 02-02-16, by Grensverleggers Redactie

Doe ik het goed genoeg? Maak ik echt een verschil? Die vraag stellen veel ondernemers zichzelf. Maar hoe weet je of jouw gemeten impact veel of weinig is? 5 manieren om je eigen impact te beoordelen, en die van anderen.

Geschreven door Edith Kroese

Maak ik mijn missie waar?

Vraag jezelf af: welk probleem wil ik oplossen als bedrijf, en in hoeverre ben ik daarin geslaagd? Neem Healthy Entrepreneurs. Het bedrijf wil mensen in ontwikkelingslanden toegang geven tot goedkopere, kwalitatief hoogstaande medicijnen en voorlichting. Ze meten in hoeverre de medicijnen aankomen bij de goede doelgroep en hoeveel mensen ze daarmee bereiken. Hun impact is dus verbonden aan de door hen gestelde doelen.

Maar misschien is impact maken geen onderdeel van je missie als bedrijf. En probeer je je bedrijfsactiviteiten gewoon op een zo goed mogelijke manier uit te voeren. Ook dan kun je kijken in hoeverre je jouw eigen doelen hebt gehaald. PUMA doet dat bijvoorbeeld met een scorecard waarin ze meten in hoeverre het bedrijf het milieu belast.

Krijg ik waar voor mijn geld?

Wat zijn de kosten die je hebt gemaakt om deze impact te bereiken en was het die investering waard? Is het bijvoorbeeld efficiënt om malaria te bestrijden met klamboes, of kun je tegen minder kosten beter malariapillen verstrekken? Heb je de value for money helder, dan kunnen investeerders bepalen welke impact hun geld bij jou genereert – en of dit bij een andere partij nog efficiënter kan.

Een handige tool hierbij is de BACO: Best Alternative Charity Option. Daarmee analyseer je wat er zou gebeuren als je geld niet zou investeren, maar doneren: zou dat wellicht meer impact hebben?

Wat vindt de doelgroep ervan?

Een heel eenvoudige manier om je impact te beoordelen: vraag het de doelgroep. Oftewel: diegenen voor wie jij impact bereikt. Werk je met cacaoboeren in Ghana? Vraag hen dan hoe belangrijk de stijging in productiviteit voor hen is. En of de negatieve effecten van organic farming niet zwaarder wegen dan de positieve.

Wat is mijn context?

Plaats jouw bijdrage in context. Hoe groot is de problematiek rondom kinderarbeid in de steden waar jouw afnemers gevestigd zijn bijvoorbeeld? En wat draag jij daaraan bij? Wat is de gemiddelde wereldprijs waar andere leveranciers voor inkopen en hoe verhoud jij je daartoe? Je impact kan klein of groot lijken na zo’n benchmark, maar jouw manier van zakendoen kan ook tot gevolg hebben dat anderen je model overnemen: de uptake.

Ben ik transparant?

Last but not least: presenteer een eerlijk verhaal over wat je onderzoekt en bereikt. Veel bedrijven communiceren naar buiten vooral de mooie uitkomsten van hun impactstudies. Verbeterpunten of negatieve resultaten blijven intern. Als je transparant bent over je meetproces en de feitelijke uitkomsten daarvan, kan iedereen zijn eigen mening vormen – en besluiten of jouw impact veel of weinig is.