15 goede voorbeelden van de deeleconomie in fashion

article
published at 25-05-15, by Frans Tilstra

Delen is het nieuwe hebben, zo is steeds vaker te horen. Gaat de 'sharing economy' ook in de modebranche voor een revolutie zorgen?

In de pas geopende ´Share your clothes´-winkel van Claudia Sträter aan het Amsterdamse Rokin koop of huur je vintage items van andere Claudia Sträter-klanten. De opbrengst komt onder meer ten goede aan goede doelen KWF en DressforSuccess: een uitzonderlijk initiatief.

De meeste gevestigde bedrijven weten zich namelijk geen raad met deze trend, zo constateerden onderzoekers van ABN AMRO onlangs. De deeleconomie is het exclusieve domein van Airbnb, Uber, BlaBlaCar, Peerby en andere slimme start-ups. Een gemiste kans voor de gevestigde orde, die inkomsten misloopt.

Allereerst is het handig het businessmodel achter de trend te snappen. In essentie betekent de deeleconomie dat particulieren elkaars onderbenutte spullen gebruiken. Bedrijven kunnen daaraan geld verdienen door die transacties mogelijk te maken en daarvoor een commissie te rekenen.

Daarnaast kunnen ondernemers een rol spelen in leasing of verkoop van spullen. In het geval van modeondernemers: vintage kleding, waarmee ze consumenten indirect kleding laten delen.

Sharing is caring

De deeleconomie heeft allerlei milieuvoordelen. Spullen worden efficiënter gebruikt, dus hoeft er minder nieuw gemaakt te worden, wat grondstoffen en energie scheelt. Bovendien blijven bedrijven door producten te leasen in het bezit van de grondstoffen, waardoor die beter gerecycled kunnen worden.

De deeleconomie biedt dus ook nieuwe verdienmogelijkheden, al zijn er nog maar weinig ondernemers in de modewereld die daar slim mee omgaan. Tot de populairste initiatieven horen bedrijven die consumenten in elkaars kledingkast laten snuffelen en shoppen, zoals:

De meeste van deze voorbeelden zijn gebaseerd op onderling uitlenen en ruilen. Tradesy is een internationaal voorbeeld, dat werkt als een soort Marktplaats voor kleren, waar je kleren koopt uit andermans klerenkast.

Kansen van communities

De communities die deze ruilende consumenten vormen, bieden kansen. Een community kan fungeren als een fanbase die je kunt inzetten voor marketing. Of voor co-creatie, waarbij je gezamenlijk werkt aan nieuwe collecties - met betere verkoop, minder overstock en meer customer loyalty als gevolg.

Dezelfde voordelen hebben leaseconcepten, zoals die bekend zijn gemaakt door Dutch Spirit en MudJeans. Volgens onderzoek van MudJeans zijn consumenten bereid tot 12% meer te betalen voor een duurzame leasebroek dan een gewone.

Leasen klinkt misschien hipper dan huren, maar (web)winkels die items verhuren (per item of via een abonnement) hebben geenszins aan populariteit ingeboet. Denk aan succesvolle concepten zoals:

En Nederland is sinds kort twee kleding-‘bibliotheken’ rijker, in Amsterdam en Utrecht:

Van ruilen komt huilen?

Zijn dit serieuze concurrenten voor Inditex, BESTSELLER en andere modegiganten? 9 van de 10 consumenten hebben nog nooit iets gedeeld met vreemden, blijkt uit recent onderzoek. En kleding bungelt onderaan het lijstje met producten en diensten die consumenten bereid zijn om te gaan delen, zeggen ze zelf.

Ook komen er wat kritische geluiden over de deeleconomie. Het romantische is er wel een beetje vanaf, nu bedrijven als Uber en Airbnb stinkend rijk worden van onze gemeenschapszin, zo liet onder andere VPRO’s Tegenlicht recent zien.

Aan de andere kant constateert BNP Paribas dat 53% van de ondervraagde Europeanen in de komende jaren denkt spullen te gaan delen. En dat 31% dat al doet. Toch maar goed in de gaten houden dus, die deeleconomie. De start-ups van vandaag kunnen de multinationals van morgen zijn.

Dit artikel verscheen ook op Textilia.nl

Over de auteurs

Lynsey Dubbeld is trendanalist en tekstschrijver. Ze houdt zich sinds 2009 dagelijks bezig met duurzame mode. Lynsey’s trendpublicaties zijn gebruikt door bedrijven, overheden, non-profit organisaties, ngo’s en media. In 2012 verscheen van haar hand ‘Mode voor morgen’, het eerste boek over  ontwikkelingen in duurzame kleding in Nederland. Sindsdien verzorgt ze ook presentaties, lezingen, colleges, workshops en trainingen over sustainable fashion in binnen- en buitenland.

Twitter: @modevoormorgen // Website: www.modevoormorgen.nl

Frans Tilstra is onderzoeker en communicatieadviseur bij MVO Nederland. Samen met modebedrijven werkt hij aan de verduurzaming van productieketens van textiel en leer in lagelonenlanden. Frans is vooral geïnteresseerd in innovaties die de hele keten van een product duurzamer maken – en de nieuwe verdienmodellen die daarbij kunnen helpen.



Set up by
Communications and research manager at CSR Netherlands

Join the talk