10 redenen voor duurzame actie in plaats van duurzaam geleuter

article
published at 03-07-14, by Michaël Wilde

Afgelopen weekend stond er een leuke column van Thomas van Luyn in de Volkskrant over de belangrijkste tien redenen om een top-tien-lijstje te maken. Waar het eigenlijk allemaal op neerkomt, is dat de lezer liever lui dan moe is en liever korte dan lange stukjes leest.

Dus in plaats van een lange blog hier mijn top-tien waarom bedrijven (binnen de tuinbouw, maar ook erbuiten) nu de stap moeten zetten van duurzaam geleuter naar duurzame actie.

10. In de media

De media (sociaal en niet-sociaal) wordt niet warm of koud van een bericht dat jij de grootste of goedkoopste bent. Wel vinden ze het interessant om over bedrijven te schrijven die een echt, concreet, positief verschil maken.

9. Nieuwe collega’s

Als net afgestudeerden en andere jongeren op banenjacht gaan, zijn ze niet alleen op zoek naar een leuke werkgever en een goed salaris maar vooral ook naar “purpose”. Een werkgever die sociale of ecologische  duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, heeft dus meer dan een streepje voor op zijn concurrenten.

8. Gemotiveerde medewerkers

Een werkgever die bezig is om de wereld een stukje mooier te maken is niet alleen attractief voor nieuw talent maar ook voor de mensen die er werken. Simpel gezegd, je bent als werknemer trots op wat je doet en dat is een grote motivatie om er samen nog veel meer van te maken.

7. “Future-proof”

Door nu te investeren in een duurzamere bedrijfsvoering maak je je organisatie toekomstbestendig. Je hoeft geen idealist te zijn om te snappen dat het op de huidige manier niet verder kan.

6. Boeiend

Laten wij eerlijk zijn, de wereld van duurzame en sociale ontwikkelingen is gewoon hartstikke interessant. Het is allemaal compleet nieuw en er zijn geen gebaande paden en dat is zowel spannend als boeiend.

5. Je bent de held van je kinderen

Ieder kind weet dat het niet zo lekker gaat met deze aardbol. Dagelijks horen ze er alles over op school en via de media. Als je als ouder kan aangeven dat je niet alleen hun zorgen deelt maar ook bezig bent om er iets aan te doen dan ben je een held.  Als ouder ben je natuurlijk altijd wel een beetje een held maar nu dus dubbel!

4. Gelukkiger 

Nieuw talent komt bij je solliciteren (9), je medewerkers zijn extra gemotiveerd (8) en je kinderen zijn trots op je (5), maar je doet dit natuurlijk ook een beetje voor jezelf… je eigen “purpose”.  Uit onderzoek blijkt dat mensen met een concreet doel in hun leven over het algemeen gelukkiger zijn.

3. Concurrentie verslaan

Helaas is nog maar een klein deel van de tuinbouwsector echt actief met dit onderwerp… dat is jammer maar biedt ook weer kansen voor dynamische bedrijven om zich op dit vlak te onderscheiden ten opzichte van de concurrent.

2.  De markt 

De bekende quote van auteur Anne Lappe spreekt boekdelen: “Every time you make a purchase, you’re casting a vote for the kind of world you want.” Voor veel mensen, met name jongeren, is dit een belangrijke lijfspreuk geworden. Als het gaat om het vormen van die betere wereld is je eigen koopgedrag een van de weinige dingen waar je echt invloed op hebt. Als je daar als bedrijf oprecht op inspeelt ligt er een mooie toekomst.

1. “Wir haben es gewußt” 

Inmiddels weten wij allemaal dat het niet goed gaat met deze mooie planeet. Wij kunnen en mogen ons dan ook niet verschuilen achter het “wir haben es nicht gewußt” argument als wij met de consequenties worden geconfronteerd. Ik ben van mening dat het ook een beetje onze plicht is om het voortouw te nemen en gezamenlijk deze grote uitdagingen op te lossen.

The post 10 redenen voor duurzame actie in plaats van duurzaam geleuter appeared first on Grensverleggers in de Tuinbouw.



Set up by
Communicatie Duurzaamheids Manager

Join the talk